Programma
8. Financiën & Belastingen
Dhr. J.G.M.W. Pernot
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 34.119,57
46,3%
Lasten
€ 2.488,97
3,4%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Treasurystatuut gemeente Nuenen 2009
- Nota reserves en voorzieningen 2011 (plus aanvullend raadsbesluit 26-9-2013)
- Nota activering, waardering en afschrijving
- Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Nuenen c.a.
- Financiële verordening gemeente Nuenen 2017
- Diverse belastingverordeningen (marktgelden, legesverordening, onroerende zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten, toeristenbelasting, vermakelijkhedenretributie, lijkbezorgingrechten)
Wat willen we bereiken?
8. Financiën & Belastingen
Tabel 'wat willen we bereiken?'
Wat willen we bereiken?
Missie/visie | Coaliteakkoord | Resultaten 2018 in programmabegroting |
---|---|---|
Een begroting die structureel en reëel in evenwicht is. | Het college presenteert jaarlijks een sluitende begroting met een doorkijk naar de 3 volgende jaren. | Sluitende meerjarenbegroting. Dit is gerealiseerd. |
Actief inspelen op financiële (wettelijke) ontwikkelingen. | Regulier beleid | Afstemming met de belastingdienst over de uitgangspunten voor de vennootschapsbelasting. |
Het hebben van een weerstandsvermogen waarbij de hoogte is afgestemd op de risico’s die gelopen worden. | Coalitieakkoord | Ratio weerstandsvermogen boven 1. |
Waar mogelijk nu of op termijn een verlaging van de lokale belastingdruk. | Coalitieakkoord | De begroting 2018-2021 biedt ruimte voor verdere verlaging van de OZB (3%). Zelfs na de verlaging die in 2018 al is doorgevoerd. |
Belastingheffing | Collegeprogramma Regulier | Er wordt niet verder geharmoniseerd |
Wat gaan we daarvoor doen?
8. Financiën & Belastingen
Financiele positie
Zoals gewenst is ook deze begroting weer structureel in evenwicht. We lopen nog wel risico's op diverse terreinen. Maar daar staat tegenover dat het weerstandsvermogen sterk is verbeterd. Het lukt al sinds een paar jaren om een weerstandsratio boven de 1 te realiseren. We naderen zelfs de 2. We hebben dus voldoende weerstandsvermogen om financiële tegenvallers op te vangen en dekking voor financiële risico's die we voorzien.
Het grootste deel van de inkomsten van de gemeente wordt gevormd door de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De ontwikkelingen van de algemene uitkering zijn gevolgd. De mutaties als gevolg van de decembercirculaire 2016, meicirculaire 2017 en septembercirculaire 2017 zijn in de begroting verwerkt.
Voor de Vennootschapsbelasting is de voorlopige aangifte over 2016 gedaan en de voorlopige aanslag over 2017 opgelegd door de belastingdienst. Met de belastingdienst moet nog wel afstemming plaats vinden over de uitgangspunten van de aangifte.
8. Financiën & Belastingen
Belastingdruk
Het is continu van belang om de afweging te maken tussen gemeentelijke voorzieningen enerzijds en de lastendruk anderzijds.
De hoogte van de OZB is afgeleid van de WOZ-waarde (een percentage). De tarieven worden berekend aan de hand van de ontwikkeling van de nieuwe WOZ-waarden en wel zodanig dat uiteindelijk sprake is van de geraamde opbrengst onroerendezaakbelastingen. Daarbij houden we altijd rekening met de uitbreiding van het aantal woningen en panden in de gemeente. Het is gebruikelijk de geraamde opbrengst in principe jaarlijks te verhogen met de daarvoor geldende inflatiecorrectie.
Het doel is om daar waar mogelijk tot lastenverlaging te komen. De begroting 2018-2021 biedt ruimte voor verdere verlaging van de OZB (3%). Zelfs na de verlaging die in 2018 al is doorgevoerd.
Harmonisatie
Voor belastingjaar 2018 is de tarieventabel behorende bij de Legesverordening die we tegelijk met deze begroting aanbieden verder geharmoniseerd met Geldrop-Mierlo en Son en Breugel. Om optimaal belasting te kunnen heffen is het aan te raden om de overige belastingverordeningen van de gemeenten die deelnemen aan Dienst Dommelvallei (met uitzondering van de tarieven), verder te uniformeren. In 2018 willen we beginnen aan een herijking van de beleidsregels op het gebied van belastingheffing. Op het moment zijn er verder geen ingrijpende veranderingen in de wijze van heffen van gemeentelijke belastingen. Dienst Dommelvallei heft en int op dezelfde wijze namens de gemeente Nuenen als voorheen.
Beleidsindicatoren
Programma(nr.) | Naam | Indicator | Eenheid |
---|---|---|---|
08. Financiën & Belastingen | WOZ-waarde woningen | 209 | duizend euro |
08. Financiën & Belastingen | Woonlasten meer-persoonshuishoudens | 1.007 | euro |
08. Financiën & Belastingen | Woonlasten éénpersoons-huishoudens | 734 | euro |
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdragen aan verbonden partij
Stichting Bureau Inkoop- en aanbesteding Zuidoost Brabant (BIZOB)
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
Doel en openbaar belang
Inkoopuitgaven maken een zeer groot deel uit van de jaarlijkse begroting. Door samenwerking kunnen gemeenten hun inkoop professionaliseren. Daarnaast vertaalt de kwaliteit van inkoop zich direct in de kwaliteit van producten, diensten en werken. Integer en efficiënt inkopen heeft een positieve uitstraling naar burgers, het bedrijfsleven en de eigen medewerkers. Goed ingerichte inkoopprocessen vergroten het vertrouwen van de samenleving in de manier waarop gemeenschapsgeld wordt besteed.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 (Aw 2012) laat voldoende ruimte over om eigen beleid te voeren op het gebied van inkopen en aanbesteden. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid waarborgt de naleving van wet- en regelgeving, een doelmatige inkoop en bestuurlijke integriteit. Het inkoopbeleid gaat uit van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur: openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid. Door gebruik te maken van objectieve voorwaarden, kunnen gemeenten de keuze voor een leverancier verantwoorden. Deze helderheid biedt ook voordelen voor ondernemers, die weten waar ze aan toe zijn.
Veranderingen en ontwikkelingen
Sinds 2013 hebben gemeenten te maken met de Aanbestedingswet 2012. Op 1 juli 2016 zijn de wijzigingen op de Aanbestedingswet 2012 in werking getreden. Hiermee zijn de nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijnen opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Door de wijzigingen in de Aanbestedingswet hebben we te maken gekregen met wijzigingen in de dagelijkse inkooppraktijk.
Risico’s
Door deel te nemen aan BIZOB wordt het risico op juridische procedures door onjuiste inkoop- en aanbestedingstrajecten verkleind.
Afbreukrisico van geen deelname
De aansluiting bij BIZOB is een keuze voor continuïteit in organisatorische en personele zin voor de invulling van de inkoopfunctie. Naast het mislopen van de mogelijk gunstigere prijzen en/of hogere kwaliteit, ligt er een afbreukrisico op gebied van efficiencyverbetering, rechtmatigheid en een versterking van de expertise.
Alternatieven voor geen deelname
In plaats van aansluiting bij BIZOB kan ook gekozen worden voor het volledig intern invullen van de inkoopfunctie. Daarnaast kan een commercieel inkoopbureau worden ingehuurd om gelijksoortige ondersteuning te bieden.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten in Zuidoost-Brabant (behoudens Eindhoven, Helmond, Valkenswaard), Schijndel, Veghel en Uden en 3 samenwerkingsverbanden in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vanuit Dommelvallei + (6 gemeenten) zijn twee stichtingsbestuurders gekozen.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Gebaseerd op het aantal afgenomen dagen.
2017
2018
2017 en 2018: 5 dagen x 42 weken. x voorlopig bedrag van € 550,- per dag.
115.500
115.500
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
645.523
nvt
nvt
Vreemd vermogen
513.495
nvt
nvt
Resultaat boekjaar
177.764
32.184
2.780
Bijdragen aan verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
Doel en openbaar belang
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De BNG biedt een compleet pakket van financiële diensten met faciliteiten voor elektronisch betalingsverkeer, rekening-courant, financieren en beleggen, treasury en aanvullende adviesdiensten. De organisatie is gebaseerd op korte lijnen en centrale bundeling van kennis, zodat er altijd snel en adequaat oplossingen kunnen worden aangedragen voor alle bankzaken.
Veranderingen en ontwikkelingen
De strategie van de BNG is met de klant mee te bewegen. Dit wordt gedaan door met diensten op maat in te spelen op de veranderende behoeften van de klanten. De financiële diensten omvatten kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer en gebiedsontwikkeling De BNG participeert ook in publiek-private samenwerking.
Risico’s
De BNG is na de Staat een van de grootste emittenten van Nederland. Het door de bank uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, en AA+ van Standard & Poor’s en AA+ van Fitch.
Afbreukrisico van geen deelname
n.v.t.
Alternatieven voor geen deelname
n.v.t.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de aandeelhouders. Dit zijn uitsluitend overheden.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Als aandeelhouder: J. Pernot (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Gemeente Nuenen bezit 1.755 aandelen à € 2,50 zijnde in totaal
€ 4.388,-.
De dividenduitkering is afhankelijk van de resultaten. Hierbij streeft de BNG niet naar een maximaal, maar naar een redelijk rendement op het eigen vermogen.Het dividend wordt jaarlijks uitgekeerd en heeft betrekking op het voorafgaande boekjaar.
2017
2018
2.878
2.600
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Niet bekend
Niet bekend
Eigen vermogen
4.486.000.000
Vreemd vermogen
149.514.000.000
Resultaat boekjaar
369.000.000
Bijdragen aan verbonden partij
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.
In 2016 is de samenwerking geëvalueerd. Daar zijn verbetervoorstellen naar voorgekomen. Deze zijn vooralsnog on hold gezet. Eerst wordt de uitkomsten van het proces bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen afgewacht.Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor Nuenen M.J. Houben (burgemeester), H.M.A. Pero (wethouder) en J. Pernot (wethouder).
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemersFrequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
4.945.818
4.997.577
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 35.005 | 31.023 | 32.132 | 32.526 | 32.979 | 33.559 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 9.259 | 1.221 | 1.143 | 1.359 | 1.778 | 2.080 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 9.421 | 946 | 1.987 | 264 | 71 | 71 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 3.175 | 1.272 | 1.346 | 311 | 327 | 328 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -6.246 | 326 | -642 | 47 | 256 | 257 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | 31.992 | 29.476 | 31.631 | 31.121 | 30.944 | 31.222 |