Ga naar de inhoud van deze pagina.
Nuenen / Begroting 2018
  • Algemene inleiding
  • Algemene toelichting en inleiding bij programma's
    • 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
    • 2. Veiligheid & Handhaving
    • 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
    • 4. Verenigingen & Accommodaties
    • 5. Wonen & Leefomgeving
    • 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
    • 7. Economie, Toerisme & Recreatie
    • 8. Financiën & Belastingen
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Overzicht van baten en lasten
    • Toelichting overzicht van baten en lasten
      • Analyse overzicht van baten en lasten
      • Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
      • Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      • Geprognosticeerde balans
      • EMU-saldo
      • Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
      • Overzicht van investeringen
      • Overzicht van projecten
      • Overzicht van reserves en voorzieningen
      • Toelichting op de reserves
      • Toelichting op de voorzieningen
    • Toelichting op de financiële positie
  • Gerelateerde besluiten: Subsidieprogramma 2018
  • Vaststellingsbesluit
  • Home
  • Financiële begroting
  • Toelichting overzicht van baten en lasten
  • Analyse overzicht van baten en lasten

Financiën

Analyse overzicht van baten en lasten

Analyse overzicht van baten en lasten

1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening

1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-7.877.000

Begroting 2018 oud

-7.434.000

Verklaring van het saldo

-443.000

Nr.

Omschrijving

Toerekening salarissen / verdeling uren
Er zijn meer salariskosten toegerekend aan taakvelden waardoor er minder overhead is. Dat betekent een voordeel op dit programma.

S

258.000

Saldi kostenplaatsen
Verschillen in rentetoerekening naar bouwgrondexploitatie, verloopt budgettair neutraal met programma 5

I/S

34.000

Bestuur
Voor externe begeleiding bij het herindelingsproces (bestuurlijke toekomst) wordt € 50.000,- gevraagd in 2018. Zie ook beleidstekst in hoofdstuk 2.2

I

-50.000

Salariskosten
Als gevolg van de nieuwe cao die in 2017 is overeengekomen stijgen de salariskosten in 2018. In de begroting 2017-2020 hadden we rekening gehouden met 1,4% voor 2018. De werkelijke stijging is 3,625%. Een gedeelte hebben we daarom ten laste van de stelpost inflatie gebracht (€ 149.000,-), de tegenhanger hiervan staat in programma 8 in deze paragraaf.
Verder is er formatie aangevraagd (zie hiervoor de beleidsteksten, hoofdstuk 2.2): 0,5 fte voor duurzaamheid, 0,5 fte voor villagemarketing, 0,67 fte vluchtelingen, 1 fte regionale samenwerking en 1 fte leefbaarheid en aanpak georganiseerde criminaliteit. In totaal € 197.000,- in 2018 (vanaf 2019 structureel € 251.000,-).

S

-346.000

Overige personeelskosten
Er wordt aanvullend structureel budget aangevraagd voor vervanging bij ziekte (€ 125.000,-) en voor 2018 tot en met 2020 ook een aanvullend opleidingsbudget (in 2018 € 30.000,-).

S

-155.000

Huisvestingskosten CMD
Uitbreiding van het CMD kost € 24.000,-, zie beleidstekst in hoofdstuk 2.2.
Deze wordt ten laste van de budgetten sociaal domein gebracht (zie programma 3 in deze paragraaf).

S

-24.000

Intergemeentelijke samenwerking
Samenwerking in het Stedelijk Gebied Eindhoven wordt uitgebreid (€ 11.000,- extra). Daarnaast hebben we het bestaande budget Brainport (€ 13.000,-) verschoven van programma 7 Economie, Toerisme & Recreatie naar programma 1.

S

-25.000

Gemeenschappelijke Regeling Dienst Dommelvallei
De gemeentelijke bijdrage aan Dienst Dommelvallei is lager dan was voorzien in de Meerjarenbegrotingprogramma 2017 - 2020. Dit betekent een voordeel van € 55.000,- in 2018. Daarnaast vragen we voor 2018 eenmalig 2 aanvullende budgetten aan:
- Functionaris gegevensbescherming vanwege aanpassing privacywetgeving, € 25.500,- vooralsnog eenmalig, zie beleidstekst in hoofdstuk 2.2.
- Inhuur voor projecten van het Informatiebeleidsplan (IBP), € 37.500,- eenmalig, zie 2.3.5 paragraaf Bedrijfsvoering.

I/S

-7.000

Overige verschillen

-128.000

Totaal

-443.000

Analyse overzicht van baten en lasten

2. Veiligheid & Handhaving

2. Veiligheid & Handhaving

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-1.491.000

Begroting 2018 oud

-1.281.000

Verklaring van het saldo

-210.000

Nr.

Omschrijving

Toerekening salarissen / verdeling uren
Er zijn meer uren geraamd op de taakvelden in dit programma en daarom meer directe salariskosten toegerekend.

S

-145.000

Openbare orde en veiligheid
Voor uitvoering van het Programma woonwagenlocaties wordt voor 2018 en 2019 inhuur vergunning en handhaving geraamd.

I

-47.000

Overige verschillen

-18.000

Totaal

-210.000

Analyse overzicht van baten en lasten

3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd

3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-13.800.000

Begroting 2018 oud

-13.249.000

Verklaring van het saldo

-551.000

Nr.

Omschrijving

Toerekening salarissen / verdeling uren
Er zijn meer uren geraamd op de taakvelden in dit programma en daarom meer directe salariskosten toegerekend.

S

-129.000

Voorzieningen
Extra storting in de voorziening onderhoud gebouwen voor het aangekochte vastgoed Oude Landen, Gerwen en dorpswerkplaats (voor dit programma: kinderdagverblijven, dorpshuis)

S

-15.000

Kapitaallasten
Afschrijving en rentelasten van het aangekochte vastgoed Oude Landen, Gerwen en dorpswerkplaats (voor dit programma: kinderdagverblijven, dorpshuis)

I/S

-131.000

Bewegingsonderwijs basisonderwijs
Bij de jaarrekening 2016 is deze post structureel verlaagd.

S

26.000

Inkomensregelingen (bijstand ea)
De kosten voor deze uitgaven staan niet gelijk met de inkomsten vanuit het Rijk. We verwachten meerkosten van € 230.000,-. Met een aanvullende uitkering kan een compensatie worden gevonden na het eigen risico van de gemeente (8,75%). We nemen daarvoor een bedrag op van € 200.000,-. Per saldo nadeel € 30.000,-.

S

-30.000

Sociale recherche
Voor het Programma woonwagenlocaties wordt ingezet op uitbreiding sociale recherche voor 2018 en 2019.

I

-95.000

Sociale werkvoorziening
Bij de meicirculaire 2017 is het participatiebudget verlaagd door een wijziging in de financiering sociale werkvoorziening. Tegenhanger bij programma 8 in deze paragraaf, Algemene uitkering gemeentefonds.

S

132.000

Minimaregelingen
De politiek wil graag de toegang tot het minimabeleid verruimen door op te hogen van 110% naar 120% van het bijstandsniveau. Zie ook beleidsteksten in hoofdstuk 2.2.

S

-90.000

Schuldhulpverlening/armoedebestrijding
Met de zg. Klijnsmagelden is € 67.000,- beschikbaar gesteld in de algemene uitkering (zie ook programma 8 in deze paragraaf). Deze middelen moeten we inzetten voor armoedebestrijding bij kinderen en daarom zijn hier extra kosten geraamd. Zie ook beleidstekst in hoofdstuk 2.2

S

-67.000

Vluchtelingen en nieuwkomers
Bij het raadsvoorstel Huisvesting, inburgering en participatie van vergunninghouders (juli 2017) is € 40.000,- beschikbaar gesteld voor uitvoeringskosten in 2018.

I

-40.000

Wmo-voorzieningen vervoer en rolstoelen
Deze zijn bij de jaarrekening 2016 structureel verlaagd met € 80.000,-.

S

80.000

Wijkaccommodaties
De huren zijn lager geraamd door de aankoop van het maatschappelijk vastgoed. Daarnaast zijn huurbaten geraamd voor de dorpswerkplaats. (Tegenhanger zijn de kapitaallasten, zie boven.) Totaal voordeel € 75.000,-.

S

75.000

Aan de andere kant zijn onderhoudskosten begroot voor dat vastgoed van € 53.000,-.

S

-53.000

Maatschappelijke dienstverlening/ woonwagenbeleid
Voor het Programma woonwagenlocaties wordt incidenteel ingezet op extra mankracht voor individuele ondersteuning, een projectleider en een programmacoördinator.

I

-191.000

CMD/uitvoeringskosten sociaal domein
Voor de uitbreiding van het CMD (zie programma 1 in deze paragraaf en de beleidstekst in hoofdstuk 2.2) is € 24.000,- ten laste van de post sociaal domein (uitvoeringskosten) gebracht.
Voor het Programma woonwagenlocaties wordt ingezet op uitbreiding van het CMD voor 2018 en 2019 middels inhuur € 81.000,-.

S

I

24.000

-81.000

Wmo-begeleiding
Voor de Wmo (nieuwe taken) is het budget in de septembercirculaire 2016 met € 187.000,- verhoogd. Bij de meicirculaire 2017 met € 120.000,- verlaagd en bij de septembercirculaire 2017 weer met € 35.000,- verlaagd (zie ook gemeentefonds programma 8 in deze paragraaf). We verwerken dit zoals gebruikelijk budgettair neutraal zodat we per saldo ten opzichte van 2017 € 32.000,- meer kosten ramen.
Anderzijds brengen we de uitbreiding van het CMD voor het Programma woonwagenlocaties (€ 81.000,- in 2018 en 2019) ten laste van deze post, zodat dekking wordt gevonden binnen het sociaal domein.

S

I

-32.000

81.000

Ambulante zorg jeugd
Voor jeugdzorg is het budget in de septembercirculaire 2016 met € 66.000,- verlaagd. Bij de meicirculaire 2017 is € 132.000,- extra beschikbaar gesteld. Bij de septembercirculaire 2017 weer met € 19.000,- verlaagd (zie ook gemeentefonds programma 8 in deze paragraaf). We verwerken dit zoals gebruikelijk budgettair neutraal zodat we per saldo ten opzichte van 2017 € 47.000,- meer kosten ramen.

S

-47.000

Overige verschillen

32.000

Totaal

-551.000

Analyse overzicht van baten en lasten

4. Verenigingen & Accommodaties

4. Verenigingen & Accommodaties

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-2.358.000

Begroting 2018 oud

-2.613.000

Verklaring van het saldo

255.000

Nr.

Omschrijving

Toerekening salarissen / verdeling uren
Er zijn minder uren geraamd op de taakvelden in dit programma en daarom minder directe salariskosten toegerekend.

S

38.000

Kapitaallasten
Afschrijving en rentelasten zijn hoger als gevolg van de aankoop van het maatschappelijk vastgoed, in dit programma de scholen en de gymzaal (zie ook volgende punt), € 210.000,-.
Aan de andere kant zijn de kapitaallasten € 66.000,- in 2018 lager doordat de oplevering van de nieuwe school in Nuenen-west later wordt dan gepland bij het raadsvoorstel juni 2016.

I/S

-148.000

Huisvesting Basisonderwijs
De huren zijn lager geraamd door de aankoop van de scholen en de gymzaal. Daarnaast zijn huurbaten geraamd voor de kinderdagverblijven (zie ook voorgaande punt, kapitaallasten. Ook relatie met programma 3)

S

377.000

Overige verschillen

-12.000

Totaal

255.000

Analyse overzicht van baten en lasten

5. Wonen & Leefomgeving

5. Wonen & Leefomgeving

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-2.572.000

Begroting 2018 oud

-1.201.000

Verklaring van het saldo

-1.371.000

Nr.

Omschrijving

Toerekening salarissen / verdeling uren
Er zijn meer uren geraamd op de taakvelden in dit programma en daarom meer directe salariskosten toegerekend.

S

-188.000

Voorzieningen
Mutatie voorziening verliesgevende complexen

S

-38.000

Kapitaallasten

I/S

10.000

Rente grex
Renteaanpassing bouwgrondexploitatie vanwege nieuw rentepercentage en geactualiseerde stand reserves. Zie ook programma 8 in deze paragraaf.

I/S

-217.000

Saldi kostenplaatsen
Zie ook programma 1 in deze paragraaf.

S

-34.000

Overboeking balans bouwgrondexploitatie
Details over de grexen staan in de paragraaf grondbeleid.

I/S

-11.148.000

Huisvesting woonwagenbewoners
Er wordt voor 2018 en 2019 € 27.000,- extra aangevraagd voor een beheerder/aanspreekpunt voor het Programma woonwagenlocaties. Daarnaast € 1.177.000,- in het kader van de overdracht van de woonwagens en standplaatsen (inclusief afboeking boekwaarde).
Voorgesteld wordt om deze incidentele middelen ten laste van de reserve vrije bestedingsruimte te brengen (programma 8 in deze paragraaf en beleidstekst in 2.2)

I

-1.204.000

WABO omgevingsvergunning
Actualisatie van een reële meerjarige raming van legesopbrengsten WABO veroorzaakt een verlies van € 60.000,-.

S

-60.000

Bouwgrondexploitatie
Details over de grexen staan in de paragraaf grondbeleid.

I/S

11.493.000

Overige verschillen

15.000

Totaal

-1.371.000

Analyse overzicht van baten en lasten

6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer

6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-1.425.000

Begroting 2018 oud

-1.515.000

Verklaring van het saldo

90.000

Nr.

Omschrijving

Toerekening salarissen / verdeling uren
Er zijn minder uren geraamd op de taakvelden in dit programma en daarom minder directe salariskosten toegerekend.

S

75.000

Voorzieningen
De reserve onderhoud wegen is bij de jaarrekening 2016 omgezet in een voorziening. Vanaf die tijd wordt jaarlijks € 837.000,- gestort in deze voorziening (voorheen gestort in bestemmingsreserve).
Daarnaast is € 89.000,- meer gestort in de voorziening riolering (egalisatie).

S

-925.000

Kapitaallasten
De kapitaallasten van wegen zijn € 100.000,- lager door geactualiseerde planningen. Kapitaallasten van de riolering zijn € 61.000,- lager.

I/S

159.000

Wegenonderhoud
De uitgaven aan groot onderhoud wegen worden op basis van het beheerplan uit de voorziening onttrokken en komen niet in de exploitatie.

S

973.000

Openbare verlichting
Gevolg van raadsvoorstel beleidsplan openbare verlichting van juli 2017. De uitgaven komen op de investeringsbegroting.

S

101.000

Verkeersveiligheid
Er is € 25.000,- aangevraagd voor de aanpak van snelheid in woonwijken en € 35.000,- voor de aanpak van onveilige situaties in woonwijken. We gaan uit van gefaseerde uitvoering en nemen voor 2018 de helft op. Zie ook beleidstekst in hoofdstuk 2.2.

S

-30.000

Afval en reiniging wegen
Minder kosten straatreiniging (€ 12.000,-) en BTW-voordeel op afval (€ 32.000,-).

I/S

44.000

Milieu
Er is € 25.000,- extra aangevraagd voor maatregelen duurzaamheidsbeleid. Zie beleidstekst in 2.2.

S

-25.000

Programma 6 mutatie reserve
Met het vervallen van de reserves openbare verlichting, speelvoorzieningen en wegen zijn ook de stortingen in en onttrekkingen uit deze reserves vervallen. Hiervoor in de plaats zijn kapitaallasten resp. voorzieningen gekomen.

I/S

-205.000

Overige verschillen

-77.000

Totaal

90.000

Analyse overzicht van baten en lasten

7. Economie, Toerisme & Recreatie

7. Economie, Toerisme & Recreatie

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

-2.287.000

Begroting 2018 oud

-2.292.000

Verklaring van het saldo

5.000

Nr.

Omschrijving

Toerekening salarissen / verdeling uren
Er zijn minder uren geraamd op de taakvelden in dit programma en daarom minder directe salariskosten toegerekend.

S

93.000

Voorzieningen
De voorziening onderhoud openbaar groen is vervallen bij de jaarrekening 2016. De storting in de voorziening is daarmee ook komen te vervallen en als jaarlijks bedrag in de exploitatie opgenomen (€ 280.000,-, zie onder bij Openbaar groen).
Daarnaast is er een onttrekking vanuit de voorziening Regionaal Ontwikkelingsfonds Werklocaties van € 134.000,- voor de regionaal afgesproken storting in dat fonds in 2018 (zie hieronder bij Bedrijfsleven).

S

414.000

Kapitaallasten

I/S

-8.000

Bedrijfsleven
In het kader van de Programmering bedrijventerreinen Stedelijk Gebied Eindhoven draagt de gemeente bij aan het Regionaal Ontwikkelingsfonds Werklocaties. Het bedrag is over de jaren 2017-2020 gespreid.

I

-134.000

Centrummanagement
Bij het raadsvoorstel Centrummanagement heeft de raad in december 2016 besloten reclamebelasting in te voeren en voor hetzelfde bedrag subsidie te verstrekken aan de stichting Centrummanagement Nuenen. De baten staan in programma 8.

S

-78.000

Openbaar groen
Voorheen werd gestort in de voorziening openbaar groen. Deze voorziening is bij de jaarrekening vervallen en omgezet in een jaarlijks bedrag in de exploitatie van € 280.000,- (zie boven bij voorziening).
Daarnaast is er een nadeel van € 26.000,- als gevolg van de motie van de raad van 10 november 2016 over het stopzetten van de omvorming openbaar groen. Hierdoor wordt de beoogde bezuiniging niet volledig behaald.

S

-306.000

Speelvoorzieningen
De reserve speelvoorzieningen is vervallen met het nieuwe Beleidsplan Spelen en Bewegen van juli 2017. De projecten komen dan ook niet meer in de exploitatie terug, een voordeel van € 87.000,- per jaar. In plaats daarvan komen jaarlijks investeringsbegroting en is een budget in de exploitatie beschikbaar gesteld voor voorbereidingskosten van € 30.000,- per jaar.

S

-30.000
87.000

Overige verschillen

-33.000

Totaal

5.000

Analyse overzicht van baten en lasten

8. Financiën & Belastingen

8. Financiën en Belastingen

I/S

Bedrag

Begroting 2018 nieuw

31.897.000

Begroting 2018 oud

29.677.000

Verklaring van het saldo

2.220.000

Nr.

Omschrijving

Toerekening salarissen / verdeling uren

S

-2.000

Kapitaallasten
Betreft mutaties in staat van activa en aangepaste renteberekening conform vernieuwd BBV.

I/S

-175.000

Rente grex
Renteaanpassing bouwgrondexploitatie vanwege nieuw rentepercentage en geactualiseerde stand reserves. Budgettair neutraal, zie ook programma 5 in deze paragraaf.

I/S

217.000

Algemene uitkering gemeentefonds
De septembercirculaire gemeentefonds 2016 was nog niet verwerkt in de primaire begroting en veroorzaakt dus een verschil voor 2018 van € 536.000,- voordelig. De decembercirculaire leverde een voordeel van € 83.000,- op. De meicirculaire 2017 nog eens € 495.000,- en de septembercirculaire 2017 € 133.000,-. Totaal € 1.247.000,-.

S

1.247.000

Uitkering sociaal domein gemeentefonds
De budgetten sociaal domein uit septembercirculaire gemeentefonds 2016 vielen per saldo vrijwel weg tegen de meicirculaire 2017. De september-circulaire 2017 geeft een verlaging van € 54.000,- in 2018. Dit wordt budgettair neutraal verwerkt door de kosten in programma 3 (Wmo, jeugd en participatiewet) aan te passen.

S

-53.000

Beleidsvoornemens
- Meerjarenonderhoudsplan gebouwen: we hebben een actualisatie gemaakt van het MJOP gebouwen. Hierover is en apart raadsvoorstel opgesteld. De financiële gevolgen bedragen in totaal € 164.000,- en komen ten laste van meerdere taakvelden en programma's. Die verdeling moet nog plaatsvinden, vooralsnog is een stelpost onder beleidsvoornemens opgenomen.
- Zaakgericht werken: Bij de begroting 2016-2019 is een taakstelling voor zaakgericht werken vastgesteld voor de 4 Dommelvallei-organisaties. Uitgangspunt was dat de efficiencyvoordelen vanuit zaakgericht werken in 2017 gedeeltelijk en in 2018 volledig gerealiseerd konden worden. Doordat de invoering van zaakgericht werken niet volgens het initiële plan verloopt is de realisatie van deze taakstelling nu niet realistisch. Daarom draaien we deze taakstelling voor de dienst vooralsnog terug tot er meer inzicht is in de implementatie van zaakgericht werken. Dit betekent een nadeel van € 34.000,-.
- Stelpost inflatie: bij de meicirculaire is gewaarschuwd voor grotere inflatie dan voorheen van was uitgegaan. We hebben daarom voor 2018 een extra bedrag geraamd van € 85.000,-. Daarnaast is de stelpost inflatie ook aangewend, dus verminderd, voor de salariskosten (€ 149.000,-) en wat kleinere posten (€ 29.000,-).
- Tot slot is een negatieve stelpost opgenomen vanwege later gereedkomen van investeringen die momenteel worden uitgevoerd. Hierdoor vervallen incidenteel i 2018 de afschrijvingslasten (€ 44.000,-).
Per saldo is de stelpost beleidsvoornemens toegenomen met € 61.000,-.

I/S

-61.000

Onroerende zaakbelasting
In het voorjaar 2017 is geconstateerd dat de opbrengst voor de OZB 2017 beduidend lager is dan vooraf geraamd. Dit wordt veroorzaakt door de waardeontwikkeling, die lager is dan vooraf geschat. Hierdoor is er in 2017 feitelijk sprake een lastenverlaging voor de burgers en bedrijven. Deze verlaging is structureel gemaakt waardoor we de lastenverlaging naar voren hebben gehaald (€ 223.000,-).
Herberekening voor 2018 op basis van waardeontwikkelingen van het lopend jaar en inflatiecorrectie conform beleid (1,1%) betekende per saldo een nadeel van € 68.000,-.
Daarnaast is er nog ruimte om de OZB verder te verlagen. Er is daarom een aanvullende verlaging van 3% verwerkt (daling baten met € 183.000,-).

S

-475.000

Reclamebelasting
Bij het raadsvoorstel Centrummanagement heeft de raad in december 2016 besloten reclamebelasting in te voeren en voor hetzelfde bedrag subsidie te verstrekken aan de stichting Centrummanagement Nuenen. De lasten staan in programma 7.

S

78.000

Mutatie reserves
Voorgesteld wordt om de kosten van het Programma woonwagenlocaties (€ 1.536.000,-), voor het gedeelte dat buiten het sociaal domein valt, ten laste van de reserve vrije bestedingsruimte te brengen. Zie programma 3 en 5 in deze paragraaf en beleidstekst in hoofdstuk 2.2.
Daarnaast is een mutatie van € 78.000,- in de reserve vanwege bespaarde rente.

I

1.458.000

Overige verschillen

-14.000

Totaal

2.220.000

Zoeken