Programma
2. Veiligheid & Handhaving
Dhr. M.J. Houben
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 55,22
0,1%
Lasten
€ 1.523,16
2,1%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Kadernota Veiligheid 2015-2018
- Handhavingsbeleid 2017-2020
- Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Nuenen c.a. 2014
- Evenementenbeleid
- Regionaal Veiligheidsplan Oost-Brabant 2015-2018
- Jaarlijks basisteamplan Dommelstroom
- Regionaal Risicoprofiel
- Regionaal Beleidsplan
- Regionaal Crisisplan
- Beleid externe veiligheid
- Overeenkomst dierenopvang
- Preventie- en handhavingsplan alcohol
- Damoclesbeleid (artikel 13b Opiumwet)
- Bibob-beleidsregels
Wat willen we bereiken?
2. Veiligheid & Handhaving
Tabel 'wat willen we bereiken?'
Wat willen we bereiken?
Missie/visie | Coalitieakkoord | Resultaten 2018 in programmabegroting | |
---|---|---|---|
We gaan uit van eigen verantwoordelijkheid, eigen kracht en zelfredzaamheid. | Bepalen van de handhavingsprioriteiten, met aandacht voor invoering digitaal handhaven (door boa’s). | Uitvoeren handhavingsactiviteiten gericht op de bestrijding van ondermijnende georganiseerde criminaliteit. | |
We gaan uit van eigen verantwoordelijkheid, eigen kracht en zelfredzaamheid. | We voeren het programma Woonwagenlocatie uit. Op alle vijf de thema’s is fase 2 bereikt. Samen met ondernemers en bewoners van bedrijventerreinen is een plan ontwikkeld en wordt uitvoering gegeven aan het plan. | ||
Wij verbinden zorg en veiligheid met elkaar. Niemand blijft aan de kant staan, Iedereen doet mee | Een goed samenspel tussen buurtbewoners, (zorg)professionals en de gemeente zal leiden tot een goede optimale en integrale aanpak voor de zorg op maat. |
| |
Integrale ketenaanpak, samen met de partners, op adequaat schaalniveau | Vernieuwd bestuur, een omslag in denken en handelen. |
| |
We gaan uit van eigen verantwoordelijkheid, eigen kracht en zelfredzaamheid. | Wij sluiten aan bij de initiatieven in de samenleving en betrekken onze inwoners en ondernemingen bij beleidsvorming en –uitvoering en hebben een open houding als het gaat om initiatieven voor inwoners. |
| |
Integrale ketenaanpak, samen met de partners, op adequaat schaalniveau |
|
Wat gaan we daarvoor doen?
2. Veiligheid & Handhaving
Crisisbeheersing en brandweer
Brandweer (als onderdeel van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost)
Het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost heeft een ‘’Toekomstvisie Brandweerzorg’’ vastgesteld, die input is geweest voor het Beleidsplan VRBZO 2015-2019. Volgens dit beleidsplan worden beleid en handelen van VRBZO gestuurd vanuit een regionaal perspectief. Dit geldt zowel voor brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening als bevolkingszorg. Het Beleidsplan is in 2017 geactualiseerd.
Voor de processen Bevolkingszorg (waarvoor de gemeenten verantwoordelijk zijn), werken we binnen de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost intensief samen in regionale teams, zoals voor Communicatie. Eind 2017 wordt een geactualiseerde bestuurlijke visie op crisisbeheersing vastgesteld, gericht op de verdere professionalisering van de multidisciplinaire samenwerking bij een ramp of crisis. In 2018 wordt deze visie geconcretiseerd en uitgewerkt.
In 2018 wordt de Gemeenschappelijke Meldkamer Brabant-Zuidoost samengevoegd met de meldkamer van Brabant Noord. De nieuwe Meldkamer Oost Brabant wordt onderdeel van de Landelijke Meldkamer Organisatie die in 2020 onder gezag van de politie zal vallen.
2. Veiligheid & Handhaving
Openbare orde en veiligheid
Nuenen is, in vergelijking met de andere gemeenten in de politieregio Oost-Brabant, relatief veilig.
Dit willen we zo houden en waar mogelijk nog verder verbeteren. Integrale veiligheid betekent: samen werken aan de verbetering van de lokale veiligheid onder regie van de gemeente. Samenwerking waarbij de activiteiten van betrokken partijen op elkaar zijn afgestemd, elkaar aanvullen en elkaar versterken. De gemeente vervult hierbij een regierol. Het beter verbinden van zorg en veiligheid verdient onze aandacht. Daar waar het niet goed gaat, gaan we samen voor de beste integrale oplossing.
Signalen van onze veiligheidspartners in september 2016 hebben ons doen realiseren dat, als het gaat om de leefbaarheid en veiligheid op de (Sinti-)woonwagenlocaties en de bedrijventerreinen, er afgelopen jaren nauwelijks aandacht besteed is aan beleidsontwikkeling en de uitvoering daarvan. In 2017 is er een start gemaakt om de problemen die spelen op de woonwagenlocaties en bedrijventerreinen op te lossen, te beheersen, te verminderen of te voorkomen. In 2018 wordt samen met externe partners (politie, Openbaar Ministerie en Belastingdienst) en interne partners (Vergunningverlening, Handhaving, het CMD, Sociale zaken en Openbare Werken) verder gewerkt om de situaties op de locaties te veranderen.
2. Veiligheid & Handhaving
Handhaving
De raad heeft prioriteit gegeven aan veiligheid en de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Ook vanuit de regio en ketenpartners komt de vraag om inzet van bestuurlijke middelen tegen georganiseerde criminaliteit. Het nieuwe handhavingsbeleid biedt ruimte om aan te sluiten bij deze vraag. In 2018 wordt een aanzienlijk deel van de handhavingsactiviteiten gericht op de bestrijding van ondermijnende georganiseerde criminaliteit, zoals op de woonwagenlocaties en bedrijventerreinen.
Daarvoor is wel uitbreiding van de personele capaciteit nodig. Projecten ter bestrijding van georganiseerde criminaliteit vragen een zorgvuldige voorbereiding en behandeling, goede afstemming met interne en zeker ook externe partners en zijn veelal tijdrovend. In de begroting is daarom een extra structurele fulltime formatieplaats opgenomen.
Beleidsindicatoren
Programma(nr.) | Naam | Indicator | Eenheid |
---|---|---|---|
02. Veiligheid & Handhaving | Verwijzingen Halt | 74,6 | per 10.000 inw. |
02. Veiligheid & Handhaving | Hardekern jongeren | 0 | per 10.000 inw. |
02. Veiligheid & Handhaving | Winkeldiefstal per 1.000 inwoners | 2,3 | aantal per 1.000 inwoners |
02. Veiligheid & Handhaving | Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 2,0 | aantal per 1.000 inwoners |
02. Veiligheid & Handhaving | Diefstal uit woning per 1.000 inwoners | 2,6 | aantal per 1.000 inwoners |
02. Veiligheid & Handhaving | Vernieling en beschadiging per 1.000 inwoners | 3,7 | aantal per 1.000 inwoners |
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdragen aan verbonden partij
Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
Het is van belang om onderscheid te maken tussen het Veiligheidshuis als professionele netwerkorganisatie en het Veiligheidshuis als facilitator voor ketenpartners.
Het landelijk kader richt zich specifiek op het veiligheidshuis als netwerkorganisatie van verschillende partners in de zorg-, de strafrechtketen en gemeenten, gericht op een ketenoverstijgende persoons-, systeem- en gebiedsgerichte aanpak van, of advisering rondom, complexe problematiek.
In de rol van facilitator biedt de netwerkorganisatie aan ketenpartners de mogelijkheid om werkplekken te huren in een kantoor.
Het Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost is in de kern een smalle organisatie. Haar professionaliteit ligt op het gebied van procesregie, advisering en informatievoorziening.Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Het Veiligheidshuis richt zich op het bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit door recidive en maatschappelijke uitval te voorkomen. Hierbij ligt de focus niet alleen op bestaande overtreders van de wet, maar ook op individuen of groepen met groot risico op afglijden richting crimineel en ernstig overlastgevend gedrag.
Het Veiligheidshuis vormt als netwerk een belangrijke schakel. Niet alleen in de verbinding tussen straf en zorg, maar ook met de bestuurlijke component door de regierol en participatie van gemeenten.
De meerwaarde van de samenwerking zit in de ketenoverstijgende aanpak, die de afzonderlijke aanpakken versterkt. Daarbij behouden alle partners hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden.Veranderingen en ontwikkelingen
Op 8 juni 2016 is de Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost opgericht en per 17 juni 2016 is de Stichting onder nummer 66261864 ingeschreven in het KvK Handelsregister.
Het algemeen bestuur bestaat uit 21 bestuurders van de 21 gemeenten in de regio Brabant Zuidoost. Het algemeen bestuur vertegenwoordigt de Stichting en de vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan de voorzitter (de heer A. Veltman, burgemeester gemeente Someren), samen met de secretaris (mevrouw J. Visscher, wethouder gemeente Eindhoven).
Op 2 december 2016 is er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst getekend door 21 gemeente en 20 ketenpartners.
Om de samenwerking tussen de drie Veiligheidshuizen op Oost-Brabant-niveau te bevorderen, is een bestuurlijke regiegroep ingesteld. Daarin zijn afspraken gemaakt over de nadere invulling van de samenwerking. In lijn met de afspraken in het Regionaal Veiligheidsplan Oost Brabant is ervoor gekozen de drie Veiligheidshuizen zelfstandig te laten voortbestaan maar wel te laten werken aan harmonisering en uniformering van hun werkwijzen.
Op 24 februari 2016 is het werkdocument ‘Naar een eenduidige werkwijze voor de Veiligheidshuizen in Oost-Brabant’ vastgesteld. Daarin zijn twee essentiële uitgangspunten benoemd:
1e Het Veiligheidshuis is een instrument van het gemeentelijke zorg- en veiligheidsbeleid
2e Het Veiligheidshuis is een samenwerkingsverband, geen instituut.
Verder staan de drie hoofdtaken (Procesregie, Adviseren en Signaleren) beschreven en is het eenduidige werkproces Casus Op Maat uitgeschreven.
Om de beschreven taken, werkprocessen, positionering en randvoorwaarden van de Oost-Brabantse Veiligheidshuizen daadwerkelijk eenduidig te krijgen, liggen er nog enkele belangrijke uitvoeringsvraagstukken die op het niveau van ieder Veiligheidshuis opgepakt moeten worden:
1. De essentiële verbinding tussen Veiligheid, Jeugd en Zorg binnen gemeenten.
2. Persoonsgebonden Aanpak (PGA) in het Veiligheidshuis.
3. Duurzame verbinding met gemeenten en ketenpartners.
4. Beeldvorming en communicatie van en over de Veiligheidshuizen.
5. Verbinding ZSM – Veiligheidshuizen.Risico’s
Onduidelijk is wat de gevolgen zijn wanneer één (of meerdere) van de 21 gemeenten (Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost) niet gaat deelnemen aan het Veiligheidshuis.
Afbreukrisico van geen deelname
Er kan dan geen gebruik worden gemaakt van de voordelen die het Veiligheidshuis kan bieden, zoals informatie, expertise en menskracht. Bepaalde organisaties hebben ook aangegeven geen capaciteit te hebben om deel te nemen aan overlegstructuren in alle afzonderlijke gemeenten.
Alternatieven voor geen deelname
Gemeente moet dan zelf meer regelen en kan geen beroep meer doen op inbreng van bepaalde maatschappelijke instanties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks bestuur: lid: Mr. M.M.D. Vermue-Vermue (burgemeester gemeente Cranendonck) en wethouder C.E.P. van Brakel (wethouder gemeente Nuenen c.a.) namens de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De gemeente heeft voor de komende jaren een bedrag van € 5.900,00 begroot.
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
5.435
5.839
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Voor het jaar 2015 zijn de beide centrumgemeenten (Eindhoven en Helmond) verantwoordelijk voor de financiële jaarrekening, ieder voor hun subregio (regio Eindhoven en Peelregio). Nuenen valt onder de subregio Eindhoven.
Het verwachte resultaat voor 2015 en 2016 van het Veiligheidshuis bedraagt € 167.594,-. Conform het beoogde principe van de nieuwe Samenwerkingsovereenkomst (artikel 16, lid 3) zal € 41.939,- worden toegevoegd aan de reserves van het Veiligheidshuis. Onder voorbehoud wordt het overige deel van het batig saldo (€ 125.655,-) geretourneerd aan de deelnemende gemeenten conform de doorbelastingsmethodiek voor de gemeentelijke bijdrage.Bijdragen aan verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRBZO) behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
- Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
- Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen;
- Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot de taak van het VRBZO;
- Het - samen met GGD BZO - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Op regionale schaal werken aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven. Professionele hulp verlenen als het nodig is. Waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke brandweer is per 1 januari 2014 overgegaan naar de Veiligheidsregio conform de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). De gemeenschappelijke regeling is hierop aangepast.Veranderingen en ontwikkelingen
Voor de hele organisatie gelden voor 2018 drie thema’s: op orde houden van de toebedeelde taken, implementatie Toekomstvisie brandweerzorg en doorontwikkeling. Ten behoeve van die doorontwikkeling is in 2015 een start gemaakt met een bestuurlijke visie op crisisbeheersing en zijn in 2016 bestuurlijke werkgroepen gevormd voor zowel een visie op innovatie als op scope van de veiligheidsregio in 2025. In het kader van de innovatie van de bluswatervoorziening voorziet de begroting 2018 in een investering waardoor de gemeentelijke bijdrage is verhoogd.
De Gemeenschappelijke Meldkamer zal op termijn worden ondergebracht in de Landelijke Meldkamer Organisatie. Vooruitlopend daarop zullen de meldkamers van VRBZO en Veiligheidsregio Brabant-Noord in 2018 worden samengevoegd tot de Meldkamer Oost Brabant, werkend vanuit Den Bosch.Risico’s
In de begroting 2018 VRBZO is de laatste jaarschijf van de bij de regionalisering afgesproken bezuinigingen verwerkt.
Afbreukrisico van geen deelname
Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr).
Alternatieven voor geen deelname
Geen alternatieven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door 21 gemeenten in de regio Zuidoost Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: M.J. Houben (burgemeester).
Dagelijks bestuur: lid: M.J. Houben (burgemeester).Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening) en halfjaarlijks (1e en 2e monitor n.a.v. de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en dergelijke binnen de Veiligheidsregio.
Financieel belang
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling waarborgen de betaling van rente en aflossing van de door de Veiligheidsregio onder goedkeuring van gedeputeerde staten gesloten geldleningen volgens door het algemeen bestuur vast te stellen regels en naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente van het desbetreffende kalenderjaar en indien de geldschieters dit wensen onder het doen van afstand van de voorrechten, welke de wet aan borgen toelaat.
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
956.979
989.244
Bijdr. piketregeling oranje
6.476
6.552
Bijdr. gemeentelijke rampenbestrijding
2.145
2.170
Bijdr. gemeentelijke bevolkingszorg
1.102
1.115
Totaal
966.702
999.081
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
9.172.324
6.582.806
5.997.806
Vreemd vermogen
21.997.544
38.092.597
42.516.450
Resultaat boekjaar
2.412.471
0
0
Bijdragen aan verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De ODZOB zorgt voor het aanbrengen en handhaven van de door de overheden in de regio aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door: bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. Nuenen beschouwd de ODZOB op dit moment als uitvoeringsdienst voor de Wabo taken en ziet vooralsnog geen meerwaarde voor de uitvoering van de “brede” wabotaken door de ODZOB.
De vereiste kwaliteitseisen in de toekomst zouden daartoe de noodzaak zijn. De vaststelling van deze kwaliteitseisen is tot op heden uitgesteld.
De gemeente Nuenen is, samen met het grootste deel van de regiogemeenten, van mening dat vooralsnog geen sprake zal zijn van de uitbesteding van de brede Wabo taken. De samenwerking wordt beperkt tot hetgeen wettelijk is geregeld.Risico’s
De omzet van de ODZOB is goed. Er wordt winst gemaakt. In het geval van een tekort zijn de gezamenlijke deelnemers aan GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Het gemeentelijk werkprogramma is slechts een klein onderdeel van het totaal uitvoeringsprogramma. Invloed is daardoor slechts beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de verzoektaken. ODZOB is er echter op ingericht om ook de uitvoering van verzoektaken voor haar rekening te nemen. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor de deelnemers van de GR.
In 2016 is gebleken dat de ODZOB een positief resultaat heeft gedraaid met het huidige takenpakket. Van uitbreiding hiervan hoeft dan ook geen sprake te zijn.Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basistakenpakket wettelijk verplicht. Andere vormen van samenwerking worden soms gezocht voor specifieke taken die bij de ODZOB niet aanwezig zijn. Hiervoor wordt een beroep gedaan op andere regiogemeenten of adviesbureaus.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: M.P.J. Jansen (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
2017
2018
Werkprogramma basistaken
51.075
52.294
Financieel belang
Werkprogramma verzoektaken
103.963
106.445
Collectieve taken
11.360
19.006
Totaal
166.397
177.745
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
7.066.021
6.966.021
Resultaat boekjaar
0
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 46 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Lasten | 1.625 | 1.360 | 1.523 | 1.503 | 1.486 | 1.495 | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -1.578 | -1.305 | -1.468 | -1.448 | -1.431 | -1.440 |