Programma
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Dhr. M.J. Houben en Dhr. J.G.M.W. Pernot
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 1.106,80
1,5%
Lasten
€ 8.960,07
12,2%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Nuenen c.a. 2016
- Reglement van Orde van de vergaderingen van het College van Burgemeester en Wethouders
- Verordening op de raadscommissies gemeente Nuenen c.a. 2016
- Verordening op het onderzoeksrecht van de raad
- Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2003
- Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Nuenen c.a. 2010
- Verordening werkgeverscommissie griffie gemeenten Nuenen 2010
- Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017
- Verordening commissie accountantscontrole
- Controleprotocol
- Verordening Rekenkamercommissie gemeente Nuenen c.a. 2017
- Beleidsplan communicatie 2011
- Regionale agenda MRE
- Raadsbesluit Dienst Dommelvallei d.d. 8 november 2012
- Dienstverleningsconcept 2008
- I&A-beleidsplan 2016-2020
- Archiefverordening van de gemeente Nuenen c.a. 2006
- Reglement Dorps- en wijkraden, gemeente Nuenen c.a. 2014
- Reglement Commissie Straatnaamgeving
- Verordening naamgeving en nummering (adressen)
- Regeling advisering bezwaarschriften
- Verordening klachtbehandeling
- Regeling melding vermoeden misstand
- Inspraakverordening
- Nota integriteit 2010
- Reglement Wet basisregistratie personen
- Verordening basisregistratie personen gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten
- Reglement burgerlijke stand
- Verordening Burgerinitiatief 2004
- Verordening Privacy gemeente Nuenen c.a. 2016
- Verordening elektronische kennisgeving gemeente Nuenen 2014
Wat willen we bereiken?
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Tabel 'wat willen we bereiken?'
Wat willen we bereiken?
Missie/visie | Coalitieakkoord | Resultaten 2018 in programmabegroting |
---|---|---|
Nuenen verdient een krachtig en integer bestuur. | De kwaliteit van het samenspel tussen raad en college gaat omhoog door verbetering van de kwaliteit van raadsvoorstellen en door versterking van de informatiepositie van de raad. | Een goede en betrouwbare bestuurlijke agenda. |
De gemeente zoekt en vindt de samenwerking die nodig is om haar taken uit te voeren en ambities in de samenleving te verwezenlijken. | Om een krachtige en zelfbewuste gemeente te kunnen zijn, zoeken we de samenwerking die de past bij de ambities van onze gemeente en die onze bestuurskracht aanvult. | Nieuwe Samenwerkings-agenda, inclusief uitvoerings-arrangement voor Stedelijk Gebied Eindhoven. |
Inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen toekomst. | Wij sluiten aan bij de initiatieven in de samenleving en betrekken onze inwoners en ondernemingen bij beleidsvorming en –uitvoering en hebben een open houding als het gaat om initiatieven van inwoners. | Implementatie van een beleidskader voor inwonersparticipatie met bijbehorende methodiek. |
Inwoners kunnen voor al hun vragen terecht bij de gemeente. De gemeente geeft in één keer het juiste antwoord. Klanten worden alleen doorverwezen als het echt niet anders kan. | Onze inwoners en organisaties kunnen al hun zaken met de gemeente digitaal afhandelen op het moment dat zij zelf kiezen. | Verdere verbetering van de gemeentelijke website. |
We zijn een transparante overheidsorganisatie die in haar communicatie aansluit bij (de wensen van) de samenleving. | De focus op het gebied van communicatie is gericht op maatschappelijke initiatief, dialoog, openheid en transparantie. | Versterking van de publiekscommunicatie door bestuurders en organisatie. |
Wat gaan we daarvoor doen?
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Bestuurlijke toekomst
De raad wil in 2017 een beslissing nemen over de bestuurlijke toekomst van Nuenen. Uitgangspunt hierbij is het raadsbesluit van november 2016 waarin de optie herindeling/fusie als voorkeursvariant is vastgesteld. Het was de bedoeling om voor 1 juli 2017 hierover een besluit te nemen. Er bleek echter meer tijd nodig om een zorgvuldig proces te kunnen doorlopen. De raad heeft toen besloten om het proces te verlengen en uiterlijk in november 2017 een definitief besluit te nemen.
Het besluit van de raad tot verlenging van het proces is voor de Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant aanleiding geweest om zélf het proces richting een gemeentelijke herindeling te starten, de zogenoemde Arhi-procedure. Eind augustus 2017 is hiertoe het 'open overleg' tussen de provincie en de gemeenten Eindhoven, Son en Breugel en Nuenen gestart. Als de Arhi-procedure wordt voorgezet dan er moet in 2018 een herindelingsontwerp worden opgesteld en in procedure worden gebracht.
Het jaar 2018 staat in het teken van onze bestuurlijke toekomst en het provinciale programma Veerkrachtig bestuur. Dit zal ieder in geval de aankomende twee jaar extra inspanningen van de gemeente vergen en daarom zijn in de begroting extra middelen opgenomen.
Dat een herindeling kosten met zich meebrengt is onderkend. Daarom voorziet de 'verdeelmaatstaf herindeling' in het gemeentefonds in een tegemoetkoming in deze kosten. Daar komen de betreffende gemeenten echter pas in het jaar voorafgaand aan de herindeling voor in aanmerking. Dit betekent dat de gemeente in 2018 geen tegemoetkoming in de kosten ontvangt vanuit het Rijk.
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Krachtig bestuur
De inwoners, de maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven van Nuenen verdienen een krachtig bestuur. Daarom wordt continu ingezet op een verdere verbetering van de samenwerking tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie. In 2017 is er extra aandacht besteed aan een goede en betrouwbare bestuurlijke agenda, zodat de raad weet over welke onderwerpen hij zich in de toekomst moet beraden. Daarnaast rapporteren we op een andere manier over projecten, waardoor de informatievoorziening aan de raad is verbeterd. In 2018 willen wij deze ontwikkeling verder voortzetten en uitbouwen.
Om ook als ambtelijke organisatie invulling te kunnen geven aan deze ambitie is in 2016 een nieuwe besturings- en managementfilosofie opgesteld, namelijk de De Nieuwe Aanpak, kortweg DNA. In het DNA hebben elementen als 'inwonersparticipatie' en 'dichtbij de inwoners c.q. ondernemers' een belangrijke plaats gekregen. Een ander belangrijk element is de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers waarbij het ontwikkelen en inzetten van hun talenten centraal staat. We willen de inzetbaarheid van onze bevorderden. Niet alleen voor nu maar ook voor de toekomst, onder andere gelet op het herindelingsproces. Om dit te ondersteunen is in de begroting voor de aankomende twee jaren het opleidingsbudget verruimd.
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Samenwerking
De gemeente van nu en straks werkt veel en intensief samen met maatschappelijke organisaties en buurgemeenten om de eigen ambities waar te maken en aan complexe zaken het hoofd te kunnen bieden. De meeste samenwerkingsverbanden die we onderhouden hebben we nodig voor de uitvoering van ons beleid. Het is belangrijk om ook in de toekomst voldoende middelen en capaciteit beschikbaar te hebben om een goede samenwerkingspartner te zijn en actief onze bijdrage te kunnen leveren. Daar waar dit mogelijk is, willen we de samenwerking intensiveren met het oog op de bestuurlijke toekomst. In de begroting is daarom een extra structurele hele formatieplaats opgenomen.
De samenwerkingsverbanden komen naar voren in het programma waarvan zij deel uitmaken. Voor dit programma zijn dit de Metropoolregio Eindhoven, het Stedelijk Gebied Eindhoven en Dienst Dommelvallei.
In 2017 is de samenwerking binnen zowel Metropoolregio Eindhoven (MRE) als het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) geëvalueerd. Voor beiden worden voorstellen gedaan voor een verdere optimalisering/doorontwikkeling van de samenwerking. De verwachting is dat vooral de samenwerking binnen het SGE wordt geïntensiveerd. Dit vergt extra (ambtelijke) capaciteit.
Binnen de Dienst Dommelvallei zoeken we samenwerking op het gebied van nieuwe privacywet- en regelgeving. Dit heeft tot gevolg dat wij meer verantwoordelijkheden met betrekking tot verwerking van persoonsgegevens krijgen. Onze processen en systemen worden hierop aangepast. Tevens is het verplicht om in 2018 een functionaris gegevensbescherming aan te wijzen. Om kosten te besparen wordt deze functie binnen de Dienst Dommelvallei belegd, zodat de kosten van deze functionaris kunnen worden gedeeld.
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Dienstverlening
We werken er continue aan om de dienstverlening op een consistent hoger niveau te brengen. Daarvoor moeten alle kanalen (web, telefonie, balie, post en in de toekomst mogelijk chat, sms-alert, enz.) op elkaar aansluiten. We gaan onze digitale dienstverlening flink uitbreiden: veel producten/diensten die samenhangen met de bevolkingsadministratie zullen in de loop van 2018 via internet aangevraagd en digitaal afgehandeld kunnen worden.
Om de dienstverlening op het beleidsterrein Sociale Zaken te verbeteren is het nodig om het CMD uit te breiden. Dit gaat in 2018 plaatsvinden; er is voor de huur van extra kantoor- en spreekruimte geld opgenomen in deze begroting.
Daarnaast willen we medewerking verlenen aan nieuwe informatiebehoeften, zoals bijvoorbeeld aan het adresonderzoek in het kader van aanpak ondermijnende criminaliteit.
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Inwoners- en overheidsparticipatie
We willen een overheid zijn die initiatieven vanuit de samenleving ondersteunt en mogelijk maakt. Dat vereist een andere rol. De gemeente praat met inwoners en ondernemers, in plaats van (alleen) andersom. In 2017 is hiermee volop geëxperimenteerd, bijvoorbeeld bij de voorbereiding van het Bomenbeleidsplan en het Beleidsplan spelen en bewegen en bij de invoering van het centrummanagement.
Wij willen meer lijn brengen in de manier waarop inwonersparticipatie wordt ingezet en overheidsparticipatie een plek krijgt in onze werkprocessen. Hiertoe wordt in 2017 nog een beleidskader voor inwonersparticipatie met bijbehorende methodiek vastgesteld. In 2018 moet dit geïmplementeerd worden. Dit zal in eerste instantie worden opgepakt door een 'participatiemanager', maar uiteindelijk is het doel om inwonersparticipatie in onze werkprocessen, waar dit een meerwaarde heeft, te verankeren.
Beleidsindicatoren
Programma(nr.) | Naam | Indicator | Eenheid |
---|---|---|---|
01. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening | Formatie | 3,59 | Fte per 1.000 inwoners |
01. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening | Bezetting | 3,05 | Fte per 1.000 inwoners |
01. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening | Apparaatkosten | 581,94 | Kosten per inwoner in euro |
01. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening | Externe inhuur | 2,83 | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen |
01. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening | Overhead | 9,62 | % van totale lasten |
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdragen aan verbonden partij
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven (voorheen SRE)
Doel en openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Eindhoven actief. Het doel van deze samenwerking is het behouden en het verstevigen van de internationale concurrentiepositie en spitst zich toe op de behartiging van de gezamenlijke belangen op de thema’s economie, mobiliteit en ruimte.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De regio wordt bestuurd op verschillende overheidsniveaus (lokaal, subregionaal en regionaal) en er wordt steeds geschakeld tussen de verschillende niveaus. De samenwerking vindt niet alleen plaats op de schaal van de 21 gemeenten, maar ook op subregionaal niveau. Flexibele samenwerkingsverbanden, die gebaseerd zijn op gelijkluidende belangen van de deelnemers, worden steeds belangrijker.
Daarnaast kan de Metropoolregio op tijdelijke thema’s de gezamenlijke belangen zowel van alle gemeenten als van enkele gemeenten behartigen.
Door deze samenwerking wordt niet alleen een kostenbesparing gerealiseerd, maar worden de (ontwikkelings)mogelijkheden van de (sub)regio(‘s) beter benut.
Samen met andere overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties worden de thema’s economie, ruimte en mobiliteit verkend en wordt de regionale strategie bepaald.Veranderingen en ontwikkelingen
De Metropoolregio is na een intensief omvormingstraject op 1 januari 2015 gestart. In 2017 is de samenwerking binnen Metropoolregio geëvalueerd. Deze evaluatie geeft aanleiding om een pas op de plaats te maken alvorens over te gaan tot het komen van een nieuwe agenda. De verwachting is dat eind 2017 besloten wordt om de afspraken te herijken. Dit zal zijn beslag vinden in 2018.
Risico’s
Met de instelling van de Metropoolregio Eindhoven is ook het aantal taken dat in regionaalverband wordt uitgevoerd verminderd. De overgebleven taken zijn anders georganiseerd. Middels werkplaatsen en gesprekstafels wordt op inhoud samengewerkt. De terugkoppeling van deze werkplaatsen en gesprekstafels gebeurt in het Regionaal Overleg. De terugkoppeling naar de gemeenteraden is nog niet optimaal. Om hierin te voorzien is de Raadstafel21 ingericht, met daarin vertegenwoordigers uit alle gemeenteraden.
Afbreukrisico van geen deelname
Het risico is dat de gemeente Nuenen c.a. zich buiten sluit als zij niet deelneemt aan de Metropoolregio. De Metropoolregio is een belangenbehartiger van de regio en weet ook middelen bij anderen (veelal via cofinanciering) los te krijgen.
Alternatieven voor geen deelname
Naast de Metropoolregio zijn er allerlei andere vormen van (gemeentelijke) samenwerking mogelijk. Zo is op subregionaal vlak een convenant gesloten met de gemeenten in het stedelijk gebied van Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: M.J. Houben (burgemeester), plv. lid: E. Groothoff (raadslid).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Opsplitsing bijdrage:
2017
2018
Algemene bijdrage
84.592
85.584
SRE Stimuleringsfonds
80.917
81.306
Brainport Development
57.636
57.635
Streekarchief (RHCe)
80.263
81.253
Totaal
303.408
305.778
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
5.105.885
3.421.000
3.246.000
Vreemd vermogen
22.401.086
22.059.000
21.465.000
Resultaat boekjaar
710.647
0
0
Bijdragen aan verbonden partij
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.
In 2016 is de samenwerking geëvalueerd. Daar zijn verbetervoorstellen naar voorgekomen. Deze zijn vooralsnog on hold gezet. Eerst wordt de uitkomsten van het proces bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen afgewacht.Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor Nuenen M.J. Houben (burgemeester), H.M.A. Pero (wethouder) en J. Pernot (wethouder).
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemersFrequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
4.945.818
4.997.577
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 15.997 | 697 | 607 | 541 | 524 | 524 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 20.884 | 8.722 | 8.960 | 8.879 | 8.824 | 8.896 | |||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 500 | 500 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 683 | 83 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 683 | -417 | -500 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -5.571 | -7.608 | -7.853 | -8.338 | -8.300 | -8.372 |