Programma
7. Economie, Toerisme & Recreatie
Dhr. M.J. Houben, Dhr. M.J.P. Jansen en Dhr. H.M.A. Pero
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 400,28
0,5%
Lasten
€ 2.686,78
3,6%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Landschapsontwikkelingsplan De Peel
- Intergemeentelijke structuurvisie Rijk van Dommel en Aa
- Beleidsplan Archeologische Monumentenzorg, gemeente Nuenen c.a. (2010)
- Erfgoedverordening 2010 gemeente Nuenen c.a.
- Reglement van orde monumentencommissie gemeente Nuenen c.a. 2015
- Subsidieverordening Onderhoud gemeentelijke monumenten Nuenen c.a. 2015
- Groenbeheerplan
- Bomenbeleidsplan
- Groenstructuurplan
- Beheerplan gemeentebossen
- Beleidsplan spelen en bewegen 2017-2020
- Warenwetbesluit Attractie- en speeltoestellen
- Verordening Reclamebelasting 2017
- Totaalpakket Programmering Bedrijventerreinen Stedelijk Gebied Eindhoven 2016
- Detailhandelsvisie Stedelijk Gebied Eindhoven
Wat willen we bereiken?
7. Economie, Toerisme & Recreatie
Tabel 'wat willen we bereiken?'
Wat willen we bereiken?
Missie/visie | Coalitieakkoord | Resultaten 2018 in programmabegroting |
---|---|---|
De cultuurhistorische kwaliteiten van Nuenen, met het erfgoed van Van Gogh voorop worden ingezet voor de toeristische profilering van Nuenen | Villagemarketing is het voertuig waarmee de gemeente ruimte biedt aan initiatieven die de aantrekkingskracht van onze dorpen ondersteunen. | Actief meewerken aan VanGogh beleving binnen de gemeente. |
Profileren van het dorpse karakter van de gemeente Nuenen. | Nuenen profileren als het groene hart van Brainport | Voortzetten inzet Team Ruimtelijke Kwaliteit om de stedenbouwkundige, landschappelijk en cultuurhistorische waarde te behouden en te versterken. |
De gemeente Nuenen is een gemeente met een goed ondernemersklimaat. Ondernemers willen zich hier graag vestigen. Ondernemers voelen zich onderdeel van de gemeente en nemen zelf initiatieven om het ondernemersklimaat te verbeteren. De gemeente stimuleert en ondersteunt deze initiatieven. | De Nuenense ondernemers en/of projecten dienen gestimuleerd te worden, met als doel de werkgelegenheid te verhogen. | Invoering parkmanagement. Meehelpen bouwen aan Nuenense ideeën, ondernemers en initiatieven. |
Om meer rendement te halen werken we op de onderdelen bedrijfslocaties, kantoren en detailhandel samen in het verband van het Stedelijk Gebied Eindhoven. | Uitvoering van Regionaal Ontwikkelingsfonds Werklocaties. Uitwerking van de regionale en subregionale detailhandelsvisies. | |
Het bloeiende cultuur- en verenigingsleven in Nuenen wordt gekoesterd. | Gedurende deze bestuursperiode blijft het Klooster behouden en beschikbaar. | Een kwartiermaker levert eind 2017 een nieuw explotatiemodel voor het Klooster op. |
Op sobere wijze in stand houden van de kwaliteit en functionaliteit het openbaar groen en de voorzieningen. | Regulier beleid en ‘Interactief en transparant bestuur’. We zetten in op actieve betrokkenheid van inwoners bij het beheer van de openbare ruimte. | Actualiseren groenbeheerplan in samenspraak met inwoners Vier maal per jaar organiseren van “kijk op uw wijk”. |
Wat gaan we daarvoor doen?
7. Economie, Toerisme & Recreatie
Villagemarketing
We willen het toerisme in Nuenen bevorderen en het dorp daarbij op de kaart zetten als Van Gogh Village Nuenen. Dat gebeurt door een breed pakket van evenementen en toeristisch recreatieve voorzieningen, geënt op het 'merk' Vincent van Gogh. Hiertoe wordt onder meer het structuurplan Wereld van Van Gogh opgesteld en uitgewerkt in 2018. Daarbij is ruimte voor het invullen van het cultuurhistorisch lint van Park tot het Landschap van Van Gogh (rondom de Roosdonck). Dit is inclusief Klooster en Weefhuis, waarbij voor die laatste onderzocht wordt of het een museale invulling kan krijgen.
Van Gogh is een krachtige drager van het cultureel erfgoed in Nuenen. Dit komt doordat in Nuenen het landschap en gebouwen aanwezig zijn die direct of indirect gerelateerd zijn aan zijn leven en werken. Er is een meerjarige provinciebrede beweging in gang gezet om deze erfgoedlocaties te versterken en de internationale belangstelling hiervoor te vergroten.
In 2018 borgt de gebiedsmarketeer Rijk van Dommel en Aa de samenwerking tussen de overheden, de onderwijsinstellingen en ondernemers. Deze samenwerking moet een impuls geven aan de vrijetijdseconomie in het Rijk van Dommel en Aa.
Het is belangrijk dat er extra ambtelijke capaciteit beschikbaar komt om als gemeente een actievere rol te kunnen nemen en in te spelen op zowel lokale als provinciale kansen en initiatieven. Daarvoor is een extra structurele halve formatieplaats opgenomen in de begroting.
7. Economie, Toerisme & Recreatie
Groen landschap
Het Rijk van Dommel en Aa, waarvan de gemeente Nuenen deel uit maakt, vormt het central park van de Brainport. In nauwe samenwerking met Brainport-City wordt vorm gegeven aan deze landschappelijke ruimte. De gemeente neemt in dit kader actief deel aan realisatie Natuurnetwerk Brabant. De gebiedsmarketeer zal de samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijsinstellingen formaliseren om hiermee een gebiedsnetwerk te creëren dat snel tot initiatieven komt om de beleving van erfgoed en landschap te vergroten. Ontwikkelingen van het Van Gogh National Park worden hierbij betrokken. Daarnaast wil de gemeente via het Stimuleringskader Groen blauwe diensten bijdragen aan het beheren en realiseren van landschapselementen.
De stedenbouwkundige, landschappelijk en cultuurhistorische waarde wordt behouden en versterkt mede door de inzet van het Team Ruimtelijke Kwaliteit en de Monumentencommissie.
In 2018 wordt ingezet op de ontwikkeling van een realiseerbaar scenario voor Landgoed Gulbergen. Attero als erfpachter van de gronden op Gulbergen moet uiteindelijk met een plan komen.
7. Economie, Toerisme & Recreatie
Ondernemersklimaat
Voor een goed ondernemersklimaat in de gemeente Nuenen staat de gemeente samen met de ondernemers aan de lat. De gemeente stimuleert en faciliteert initiatieven van ondernemers om een bijdrage te leveren aan het woon-, leef- en ondernemersklimaat. De uitkomsten van de evaluatie van het economisch beleid zullen leidend zijn voor onze inspanningen. We zullen hiervoor onder meer werken aan de uitrol van het glasvezelnetwerk in het Nuenense buitengebied.
De ontwikkeling en inrichting van parkmanagement is een belangrijk element in de gewenste profilering van de bedrijventerreinen. In 2016 en 2017 is begonnen met het oriënteren en zijn de eerste stappen gezet. In 2018 wordt dit verder uitgebouwd in overleg met de bedrijven die op de bedrijventerreinen gevestigd zijn.
De ondernemers in het centrum van Nuenen werken samen onder de paraplu van de Stichting Centrummanagement Nuenen en gecoördineerd door de centrummanager. In het jaar 2017 is hiermee een start gemaakt. In 2018 wordt de ingeslagen weg verder uitgebouwd en geprofessionaliseerd door de ondernemers in samenwerking met de gemeente.
In 2017 vond de definitieve besluitvorming in de negen gemeenteraden plaats over de regionale programmering van bedrijventerreinen in het Stedelijk Gebied Eindhoven. Sinds de vaststelling is deze programmering een leidend document bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Onderdeel van de regionale programmering bedrijventerreinen is het Regionaal Ontwikkelingsfonds Werklocaties (ROW). In 2017 is er aan de juridische uitwerking van het fonds gewerkt, waardoor in 2018 het fonds de eerste projecten kan vinden.
7. Economie, Toerisme & Recreatie
Groen- en speelvoorzieningen
We zetten in op actieve betrokkenheid van inwoners bij het beheer van de openbare ruimte. Daarvoor organiseren wij vier maal per jaar een ”Kijk op uw wijk”.
In 2018 wordt het Groenbeheerplan geactualiseerd. Ook hierbij worden de inwoners actief betrokken.
In 2017 is het Beleidsplan spelen en bewegen 2017 - 2020 vastgesteld. Hieraan wordt in 2018 samen met de inwoners uitvoering gegeven. De (vervangings)investeringen in dit kader zijn opgenomen in dit programma.
Beleidsindicatoren
Programma(nr.) | Naam | Indicator | Eenheid |
---|---|---|---|
07. Economie, Toerisme & Recreatie | Functiemenging | 42,7 | % |
07. Economie, Toerisme & Recreatie | Bruto gemeentelijk product (verwacht/gemeten) | 132 | index |
07. Economie, Toerisme & Recreatie | Vestigingen | 167 | per 1.000 inw 15 - 64 jaar |
07. Economie, Toerisme & Recreatie | Banen | 537,4 | per 1.000 inw 15 - 64 jaar |
07 Economie, Toerisme & Recreatie | Netto arbeidsparticipatie | 64,7 | % |
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 376 | 2.584 | 387 | 274 | 203 | 203 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 2.764 | 5.351 | 2.674 | 2.537 | 2.528 | 2.539 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 0 | 0 | 13 | 13 | 13 | 13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 7 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | 7 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -2.395 | -2.780 | -2.287 | -2.263 | -2.325 | -2.335 |