Programma
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Dhr. M.J.P. Jansen en Dhr. H.M.A. Pero
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 4.977,69
6,8%
Lasten
€ 6.402,86
8,7%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Plan onkruidbeheersing
- Veegplan
- Zwerfafvalplan
- Beleidsplan gladheidsbestrijding 2013-2018
- Verordening ondergrondse infrastructuur Nuenen 2015
- Beleidsregels Nadeelcompensatie kabels en leidingen Nuenen c.a. 2015
- Beleidsplan Openbare verlichting 2018-2027
- Beheerplan Wegen 2015-2019
- Openbaar Vervoer concessie 2016 e.v.
- Verkeerstructuurplan 2 “De Ontknoping”/ Visie en concept-Uitvoeringsprogramma
- Afvalstoffenverordening Nuenen 2016
- Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2017 met behorende tarieventabel
- De tweede nota Duurzaamheid 2.0 en uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2016-2017.
- Visienota "Op weg naar een afvalloos Nuenen"
- Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2011 - 2015 (vGRP)
- Waterplan gemeente Nuenen 2009
- Algemene plaatselijke verordening
- Nota duurzaamheid 2.0
- Bidbook bereikbaarheid Zuid Nederland
Wat willen we bereiken?
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Tabel 'wat willen we bereiken?'
Wat willen we bereiken?
Missie/visie | Coalitieakkoord | Resultaten 2018 in programmabegroting |
---|---|---|
Straten, wegen en pleinen | Het college wil investeren om zo energieneutraal mogelijk te zijn. Inwoners worden actief uitgenodigd om deel te nemen aan overleg met betrekking tot beheer van openbare ruimte. | Vervangen oude verlichting door energiezuinige en waar mogelijk toepassen slimme verlichting. Vier maal per jaar organiseren van “kijk op uw wijk”. Regulier en nieuw beleid wordt uitgevoerd. |
Verkeer en vervoer | VSP2 wordt weer op de agenda gezet. | Het Bereikbaarheidsakkoord wordt verder uitgewerkt. Deels worden al maatregelen uitgevoerd. Financiële bijdrage leveren aan de aanleg van het fietspad Stiphout – Nuenen Besluitvorming en uitvoering van parkeerregulering in het centrum. |
Afval | Streven dat in 2020 het restafval nog maar 5% bedraagt van de totale inzameling | Met het verwerpen van het voorstel voor uitvoering van een pilot met 'Het Nieuwe Inzamelen' (raadsvergadering 28 september 2017) is uitvoering van het plan niet meer aan de orde. |
Riolering | Regulier en nieuw beleid | Actualiseren van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP). |
Milieu | We willen activiteiten op het gebied van wonen, werken milieu en ecologie duurzamer maken of aanpakken. In 2024 moet al het asbest vanuit rijksbeleid van de daken zijn verwijderd. | Haalbaarheidsstudie Solarfield Gulbergen. |
Wat gaan we daarvoor doen?
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Straten, wegen en pleinen
Op basis van het beleidsplan Openbare Verlichting worden verouderde armaturen en lichtmasten vervangen door energiezuinige (led)verlichting. Waar mogelijk wordt ‘slimme’ verlichting toegepast; zeker bij nieuwe projecten wordt daarop ingezet. Ook worden de armaturen met een hoog energieverbruik vervangen.
De brug in de Opwettenseweg wordt vervangen. De gemeente Eindhoven voert de werkzaamheden daarvoor uit, de gemeente Nuenen betaalt mee.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Verkeer en vervoer
In het kader van het Bereikbaarheidsakkoord worden in 2018 maatregelen voorbereid en uitgevoerd. Bij de verdere planontwikkeling van het Bereikbaarheidsakkoord spelen wij een actieve rol.
In 2018 wordt het fietspad tussen Nuenen en Stiphout aangelegd. De gemeente Nuenen is medefinancier. Het fietspad komt in aanmerking voor provinciale subsidie. Verder ondersteunt de gemeente de voorbereidingen voor de aanleg van het fietspad Helmond - Eindhoven. De financiële bijdrage van de gemeente Nuenen betreft slechts een geringe voorfinanciering voor de aankoop van gronden. Het volledige bedrag wordt door de provincie terugbetaald door middel van subsidie.
Ten aanzien van de bevordering van de verkeersveiligheid wordt geïnvesteerd in veiligheid door maatregelen te nemen in woonwijken, bij twee scholen en aan Boord. Hiertoe zijn structureel middelen opgenomen in de begroting.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Parkeren
Er loopt een onderzoek naar de parkeerregulering in het centrum waarbij het centrummanagement, bewoners en ondernemers worden betrokken. Een mogelijke daaruit volgende maatregel is de invoering van een blauwe zone. Besluitvorming hierover zal eind 2017, begin 2018 plaatsvinden.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Riolering
In 2018 gaan we het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) actualiseren. Hierin staan onder andere de nieuwe en voortgaande ontwikkelingen voor de komende vijf jaar omschreven. Verder krijgen nieuwe ontwikkelingen zoals klimaatadaptatie een plaats in het plan.
Als onderdeel van het GRP actualiseren we ook de rioolheffingsberekening.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Afval
De prestaties van de gemeente Nuenen op het gebied van scheiding van huishoudelijk afval liggen boven het landelijk gemiddelde. Momenteel scoort de gemeente met 82% scheiding en 78 kg restafval per inwoner landelijk gezien erg goed. Nuenen heeft reeds voldaan aan de ambitie die landelijk is gesteld voor 2020, namelijk 75% afvalscheiding en 100 kg restafval per inwoner. Maar de gemeentelijke ambitie is om 95% hergebruik te realiseren in 2020 (maximaal 5% restafval). Er is dus een aanvullende en deels vernieuwende aanpak nodig om de inwoner hierin te ondersteunen. Dit gaat vorm krijgen door:
a. uitbreiding van de reeds bestaande ondergrondse voorzieningen voor inzameling van gf+e en PMD zoals bij de hoogbouw;
b. alle nieuwbouwprojecten te voorzien van ondergrondse brengpunten in plaats van mini-containers;
c. incentives voor verbetering van afvalscheiding door inwoners.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Milieu
In 2024 moet al het asbest op daken gesaneerd zijn. Een goede inventarisatie van de huidige situatie is hiervoor noodzakelijk evenals voorlichting richting onze inwoners.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Duurzaamheid
Op basis van de voortgangsnota "Duurzaamheid" worden diverse projecten opgestart gericht op woningbouw, mobiliteit, en het duurzaam opwekken van energie. In de begroting is een extra structurele halve formatieplaats opgenomen, zodat de gemeente invulling kan geven aan haar coördinerende rol. Daarnaast is budget opgenomen voor het nemen van maatregelen en het doen van kleine investeringen. Dit moet er toe leiden dat er in 2018 een flinke stap gemaakt kan worden met de duurzaamheidsambitie van Nuenen.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Investeringen
Binnen dit programma worden diverse investeringen gedaan. Deze investeringen zijn opgenomen in 3.3.4 Overzicht van investeringen. Voor de vervangingsinvesteringen en bestaand beleid binnen dit programma stellen we voor de kredieten direct beschikbaar te stellen.
Beleidsindicatoren
Nr. | Programma(nr.) | Naam | Indicator | Eenheid |
---|---|---|---|---|
12. | 06. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer | Ziekenhuisopname nav verkeersongeval met een motorvoertuig | 10 | % |
13. | 06. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer | Ziekenhuisopname nav vervoersongeval met een fietser | 10 | % |
33. | 06. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer | Huishoudelijk restafval | 92 | kg per inw |
34. | 06. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer | Hernieuwbare elektriciteit | 6,3 | % |
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdragen aan verbonden partij
Reiniging Blink
GR Reiniging Blink te Helmond
Doel en openbaar belang
Het doelmatig uitvoeren van de afvalinzameling en de reinigingstaken die bij wet, in het bijzonder de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer, aan de gemeente zijn opgedragen en/of voortvloeien uit de aan de gemeente op grond van de Gemeentewet toevertrouwde zorg voor de eigen huishouding, binnen de kaders van het publiekrecht en in samenwerking met een privaatrechtelijke rechtspersoon.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Actieve bijdrage aan de lokale vertolking van het landelijk beleid inzake preventie van huishoudelijk afval conform het vigerende Landelijk Afvalbeheerplan (LAP), met in acht neming van lokale accenten.
Verzekeren van de openbare dienstverlening wat betreft hoogwaardige inzameling en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen, met inbegrip van de uitvoering van reinigingstaken, dit alles binnen de grenzen van haar werkgebied.
Zorgdragen voor alle aanverwante activiteiten, zoals sortering, hergebruik en/of nuttige toepassing dan wel recycling van de huishoudelijke afval-/reststromen.
Belangrijk is dat de samenwerking zonder winstoogmerk de kernactiviteiten met betrekking tot huishoudelijke afvalstoffen efficiënt en effectief worden uitgevoerd, zoals eerder omschreven, t.w. preventie en projectbeheer, inzameling, reiniging, sortering en overslag, afzet en commercialisatie alsmede implementatie beheers- en controlesystemen in naam en voor rekening van de bij Blink aangesloten gemeenten en eventueel later aangesloten publieke partijen.Veranderingen en ontwikkelingen
Houdbaarheid van de gemeenschappelijke regeling in de huidige vorm (d.w.z. met een private partij als deelnemer) volgens de nieuwe wet gemeenschappelijke regelingen.
Ontwikkeling van het ondernemingsplan 2018-2021 waarin de strategie en koers van Blink voor de komende jaren wordt vastgelegd. Het ondernemingsplan is gebaseerd op een tweetal pijlers:
Pijler 1: Verdere ontwikkeling van Blink als excellente uitvoeringsorganisatie;
Pijler 2: Ontwikkeling en rol van Blink gerelateerd aan de transitie naar een circulaire economie en de rol die gemeenten hierin lokaal en in de regio hebben.Risico’s
Risico van beëindiging van deelname in Blink door een of meerdere deelnemers.
Financieel risico voor deelnemers vanwege het ontbreken van eigen vermogen.
Invloed van de private partner Suez.Afbreukrisico van geen deelname
Zelfstandige uittreding betekent schadeloos stellen van andere deelnemers.
Aanbesteding en samenwerking met een andere afvalinzamelaar leidt tot veel minder flexibiliteit en minder invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering.Alternatieven voor geen deelname
Aanbesteding van de taken die betrekking hebben op huishoudelijke afvalstoffen en reiniging van verhardingen.
Deelname in een andere GR constructie zoals Cure (de gemeenschappelijke regeling van gemeente Eindhoven, Valkenswaard en Geldrop-Mierlo).Bestuurlijke betrokkenheid
Naast onze gemeente nemen, naast de directie van Suez Gemeentelijke Dienstverlening BV, nog zeven andere gemeenten in de regio deel in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: H.M.A. Pero (wethouder)
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
- Bij het vaststellen van de Begroting Blink;
- Bij wijzigingen van de gemeenschappelijke regeling;
- Bij toetreding van nieuwe gemeenten;
- 3-jaarlijkse evaluatie van Blink.
Financieel belang
Kosten t.b.v. inhuur voertuigen, personeelslasten, overige bedrijfslasten en extra taken.
2017
2018
1.298.884
1.340.130
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
De GR Blink beschikt niet over een eigen vermogen en de risico’s worden opgevangen door de deelnemende partijen. De resultaten voor de deelnemers worden jaarlijks afzonderlijk afgewikkeld.
Bijdragen aan verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De ODZOB zorgt voor het aanbrengen en handhaven van de door de overheden in de regio aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door: bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. Nuenen beschouwd de ODZOB op dit moment als uitvoeringsdienst voor de Wabo taken en ziet vooralsnog geen meerwaarde voor de uitvoering van de “brede” wabotaken door de ODZOB.
De vereiste kwaliteitseisen in de toekomst zouden daartoe de noodzaak zijn. De vaststelling van deze kwaliteitseisen is tot op heden uitgesteld.
De gemeente Nuenen is, samen met het grootste deel van de regiogemeenten, van mening dat vooralsnog geen sprake zal zijn van de uitbesteding van de brede Wabo taken. De samenwerking wordt beperkt tot hetgeen wettelijk is geregeld.Risico’s
De omzet van de ODZOB is goed. Er wordt winst gemaakt. In het geval van een tekort zijn de gezamenlijke deelnemers aan GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Het gemeentelijk werkprogramma is slechts een klein onderdeel van het totaal uitvoeringsprogramma. Invloed is daardoor slechts beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de verzoektaken. ODZOB is er echter op ingericht om ook de uitvoering van verzoektaken voor haar rekening te nemen. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor de deelnemers van de GR.
In 2016 is gebleken dat de ODZOB een positief resultaat heeft gedraaid met het huidige takenpakket. Van uitbreiding hiervan hoeft dan ook geen sprake te zijn.Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basistakenpakket wettelijk verplicht. Andere vormen van samenwerking worden soms gezocht voor specifieke taken die bij de ODZOB niet aanwezig zijn. Hiervoor wordt een beroep gedaan op andere regiogemeenten of adviesbureaus.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: M.P.J. Jansen (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
2017
2018
Werkprogramma basistaken
51.075
52.294
Financieel belang
Werkprogramma verzoektaken
103.963
106.445
Collectieve taken
11.360
19.006
Totaal
166.397
177.745
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
7.066.021
6.966.021
Resultaat boekjaar
0
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 12.415 | 5.657 | 4.863 | 4.921 | 4.981 | 5.040 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 16.906 | 6.987 | 6.288 | 6.516 | 6.604 | 6.591 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 2.243 | 117 | 115 | 115 | 115 | 115 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 978 | 115 | 115 | 115 | 115 | 115 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -1.265 | -2 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -3.226 | -1.328 | -1.425 | -1.595 | -1.623 | -1.552 |