Programma
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Dhr. H.M.A. Pero en Mevr. C.E.P. van Brakel
Lasten en baten
bedragen × € 1.000
Baten
€ 5.542,18
7,5%
Lasten
€ 19.223,59
26,1%
Relevante beleidsnota’s
Relevante beleidsnota's in dit programma
- Beleidsnota Sociaal Domein 2016-2019
- Uitvoeringsregeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten 2016
- Visiedocument Persoonlijk en Dichtbij
- Kadernota transitie Jeugdzorg
- Beleidsplan Jeugd
- Verordening Wmo
- Verordening Jeugdhulp
- Preventie- en handhavingsplan gemeente Nuenen
- Uitvoeringsbesluit Wmo en jeugd 2016
- Notitie Van transitie naar Verbinding
- Werkplan 21 voor de Jeugd 2017 -2019
- Notitie cliëntondersteuning
- Verordening lijkbezorgingsrechten 2017
- Verordeningen Participatiewet
- Nota mantelzorgbeleid
- Toekomstvisie WSD
- Projectplan huisvesting en integratie vergunninghouders
- Beleidsnota Schuldhulpverlening
Wat willen we bereiken?
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Tabel 'wat willen we bereiken?'
Wat willen we bereiken?
Missie/visie | Coalitieakkoord | Resultaten 2018 in programmabegroting |
---|---|---|
Iedereen aan het werk | WSD wordt betrokken bij de re-integratie van bijzondere doelgroepen. De Nuenense ondernemers worden betrokken bij re-integratietrajecten. | In 2018 verwachten we: |
Iedereen moet kunnen meedoen | De samenwerking bij de vormgeving van de transformatie op subregionaal en regionaal niveau wordt gecontinueerd. De samenhang binnen het sociaal domein wordt geborgd door één gezin, één plan, één aanpak. | De beleidsnota sociaal domein en de daarin opgenomen resultaten zijn leidend. Voor de bewoners van de woonwagenlocaties inzetten op het bereiken van fase 3 van de fasematrix. |
Inkomensondersteuning | De norm voor de toegankelijkheid tot het minimabeleid blijft 110%. Er is een noodfonds beschikbaar. | De toegang tot het minimabeleid wordt opgehoogd van 110% naar 120% van het bijstandsniveau. |
Wat gaan we daarvoor doen?
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Participatie op gebied van werk
Het doel van de Participatiewet is dat iedereen in staat gesteld wordt als volwaardig burger mee te doen en bij te dragen aan de samenleving. Daarbij wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de eigen kracht van mensen en vindt participatie bij voorkeur plaats via werk. De gemeente stelt daarom ‘werk boven uitkering’. Daarbij wordt uitgegaan van het principe dat iedereen werkt naar vermogen, bij voorkeur in een reguliere baan. Het doel is economische onafhankelijkheid. Wanneer regulier werk niet mogelijk blijkt, is werken naar vermogen een alternatief: gesubsidieerd werk, werk met behoud van uitkering of tegenprestatie, beschut werk of dagbesteding. In 2018 willen we via het bieden van arbeidsvoorzieningen voor werkzoekenden 40 personen laten uitstromen naar werk. Door de samenwerking in de regio voor wat betreft de arbeidsvoorzieningen gaan we 14 extra banen voor arbeidsgehandicapten realiseren.
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Participatie in de maatschappij
Door de dienstverlening op de terreinen jeugd, zorg en werk te integreren komen er meer kansen om mensen in hun eigen kracht te zetten. In 2018 wordt een volgende stap gezet in deze integrale benadering. De disciplines van werk en inkomen worden geïntegreerd in de werkzaamheden van het CMD. Daarvoor is extra ruimte nodig die via het huren van kantoorruimte wordt gecreëerd. Belangrijke wegingsfactor is de toegevoegde waarde van de samenwerking van alle ‘bewoners’ van het CMD (artsen, apotheek, jongerenwerk, consulentschap Wmo en straks ook werk en inkomen).
Komend jaar wordt samen met de WSD ingezet op dagbesteding en gerichte hulpverlening.
Evenals in de tweede helft van 2017 wordt komend jaar de begeleiding van vergunninghouders middels een Persoonlijk OntwikkelPlan (POP) in projectvorm met de WSD georganiseerd.
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Inkomensondersteuning
De Participatiewet (2015) heeft de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en een deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) samengevoegd tot één regeling voor alle mensen die aan werk geholpen moeten worden. Waar werken niet mogelijk is verstrekken we als gemeentelijk vangnet een vorm van inkomensondersteuning. De kosten voor deze uitgaven staan niet gelijk met de gemeentelijke inkomsten vanuit het Rijk (rijksbudget). Met een aanvullende uitkering kan een compensatie worden gevonden na het eigen risico van de gemeente (8,75%). Alleen het eigen risicodeel verwerken we als verlies in de begroting.
We hebben aandacht voor inwoners en gezinnen die financieel gezien op een bestaansminimum zitten. Op het gebied van inkomensondersteuning bieden we (aanvullende) voorzieningen (Participatiewet, inkomenstoeslag, bijzondere bijstand, bijdrageregeling maatschappelijke deelname en noodfonds).
Toegang tot het minimabeleid tot 120% van het bijstandsniveau.
De inkomensgrens van het minimabeleid bedraagt 110% van het bijstandsniveau. Daarnaast zijn de bepalingen van de Participatiewet van toepassing waaronder de vermogensgrens en de kostdelersnorm.
Bij een verhoging van de inkomensgrens naar 120% kunnen meer inwoners gebruik maken van de minima-regelingen. U kunt hierbij denken aan werkenden met een laag inkomen, kleine zelfstandigen, parttime werkende alleenstaande ouders en ouderen met een klein pensioen.
We hebben voor de uitbreiding van het minimabeleid, zoals de bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslagen, een bedrag opgenomen in deze begroting. Met het vaststellen van deze begroting stelt de raad dus ook de verhoging van de inkomensgrens vast. Indien de raad daar daadwerkelijk voor kiest, zullen vervolgens de daartoe benodigde beleidsregels c.q. verordeningen aangepast worden.
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Woonwagenlocaties
Bovenstaande onderwerpen zijn ook van toepassing op de woonwagenlocaties. De aanpak van/op woonwagenlocaties staat beschreven in een beleidsplan, dat ter besluitvorming voorligt in het najaar. Daarin worden 5 thema's genoemd waar we aan gaan werken. De diverse plannen acties en financiën zijn verder benoemd in de programma’s waartoe de diverse thema’s behoren. Gezamenlijk worden stappen gezet om te komen tot fase 3 van de fasematrix, zoals benoemd in de Positiebepaling. Vandaar dat, naast budget voor zaken die onder programma 3 vallen (uitbreiding uren CMD en sociale rechercheur) ook budgetten zoals voor programmaleiding bij programma 3 zijn ondergebracht.
In het raadsvoorstel Programma Woonwagenlocaties 2018-2022, dat tegelijk met deze begroting aan de raad wordt voorgelegd, wordt uitgebreid op dit project ingegaan.
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Zorg voor de jeugd
Het kabinet wil een extra impuls geven aan het rijksbeleid armoedebestrijding onder kinderen. Daarom heeft het Rijk met ingang van 2017 structureel een bedrag van € 85 miljoen per jaar extra beschikbaar gesteld. Voor de gemeente Nuenen betekent dit een rijksbijdrage van € 67.000 voor 2018 en volgende jaren. Dat is € 10.000 minder dan in de kadernota werd genoemd, het bedrag is naar beneden bijgesteld naar aanleiding van de meicirculaire. Deze middelen zijn specifiek bedoeld voor kinderen en moeten bovenop het bestaande beleid worden ingezet. Gemeenten moeten zorg dragen voor het verstrekken van middelen in natura aan die kinderen die nu door armoede niet mee kunnen doen. Eind 2017 vindt een evaluatie plaats met de stichting Leergeld. Vooral zal gekeken worden naar wat de stichting aan nieuwe initiatieven heeft ontplooid (opdracht in 2017).
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Inburgering vergunninghouders
Nadat de huisvesting van een grote groep vergunninghouders in 2017 is opgepakt, moeten wij ervoor zorgen dat deze mensen zo snel mogelijk mee kunnen doen in de Nuenense samenleving. Scholing en het leren van de Nederlandse taal is onontbeerlijk, maar ook het deelnemen aan het (verenigings-)leven in Nuenen. Daarom wordt in de begroting structureel extra ambtelijke capaciteit gevraagd voor 24 uur per week (conform door de raad vastgesteld projectplan).
In verband met de grote aantallen vergunninghouders en de nieuwe wijze van begeleiding, participatie en inburgering wordt de subsidie voor Vluchtelingenwerk van de Levgroep in 2018 verhoogd (zie subsidieprogramma Levgroep).
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Sociaal domein
Leidend voor het sociaal domein is de in 2016 vastgestelde beleidsnota. Daarin werden voor 2016 en 2017 maatregelen aangekondigd. In deze begroting worden de actiepunten voor 2018 benoemd:
- er wordt een obstakelplan opgesteld;
- in 2018 wordt het lokaal jeugdbeleid herijkt, met name gericht op preventie en rollen en taken van het jongerenwerk (ambulant en locatiegericht);
- eind 2017 wordt de nota dementievriendelijkheid aan de raad aangeboden waaruit acties voor 2018 voortkomen;
- monitoring van klanttevredenheid (inkoop, verstrekking van voorzieningen CMD) zal digitaal worden uitgevoerd;
- de WTCG wordt eind 2017 afzonderlijk aan de gemeenteraad voorgelegd. Uitvoering van de besluitvorming vindt in 2018 plaats;
- In 2018 wordt, conform het vastgestelde beleidsplan mantelzorg, extra ingezet op de versterking van de positie van de mantelzorgers en wordt hiervoor € 39.500 extra geraamd (zie subsidieprogramma, Levgroep);
- ter versterking van de uitvoering van de Wmo en Jeugdwet wordt 0.5 Fte toegevoegd aan de formatie van het CMD. Deze extra formatie is bedoeld om de regie over de uitvoering van complexe (meervoudige) casussen, vooral in de 2e lijn, zodanig te borgen dat de hulpverlening doelgericht en efficiënt vormt krijgt;
- in 2017 heeft de subregionale inkooporganisatie Dommelvallei+ samen met de inkooporganisaties Eindhoven en Helmond/Peelgemeenten een nieuwe Producten Diensten Catalogus met tarieven ontwikkeld. Deze treedt in 2018 in werking. Omdat deels met outputgerichte financiering (maandtarieven) wordt gewerkt in plaats van inspanningsgericht (uurtarieven) kan dit gevolgen hebben voor de uitgaven voor Jeugdhulp en Wmo begeleiding. Dit risico kan worden opgevangen door de reserve decentralisatie.
- in 2018 wordt het organiseren van de netwerkbijeenkomsten voor stakeholders in het sociaal domein gecontinueerd. Bij de uitvoering zal een rol weggelegd worden voor partners in het maatschappelijk middenveld, de gemeente blijft evenwel de regie voeren.
- vanwege het vastgestelde beleid schuldhulpverlening krijgen dreigende- en crisissituaties extra aandacht (dreigende huisuitzetting, gedwongen woningontruiming, dreigende afsluiting gas/water/elektriciteit, beëindiging van levering openbare verkoop inboedel en opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering).
- eind 2017 wordt een grootschalig onderzoek onder ouderen in Nuenen verricht en afgerond, waaruit acties voor 2018 voortkomen.
Beleidsindicatoren
Programma(nr.) | Naam | Indicator | Eenheid |
---|---|---|---|
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | Absoluut verzuim | 0,3 | per 1.000 inw 5 - 18 jaar |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | Relatief verzuim | 3,87 | per 1.000 inw 5 - 18 jaar |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | Voortijdig schoolverlaters totaal (VO + MBO)% | gegevens niet beschikbaar | % |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | Jongeren met delict voor rechter | gegevens niet beschikbaar | % |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | % kinderen in uitkeringsgezin | 4,83 | % kinderen tot 18 jaar |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | % achterstandskinderen | gegevens niet beschikbaar | % |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | % werkloze jongeren | 1,1 | % jongeren (16 - 18 jaar) |
03. Wet (participatie), Zorg en Jeugd | Bijstandsuitkeringen | 25 | per 1.000 inw 18 jaar en ouder |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | Re-integratievoorzieningen | 5,8 | per 1.000 inw 18 - 65 jaar |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | Jongeren met jeugdhulp | 8,1 | % van alle jongeren tot 18 jaar |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | Jongeren met jeugdreclassering | gegevens niet beschikbaar | % |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | Jongeren met jeugdbescherming | 0,6 | % van alle jongeren tot 18 jaar |
03. Werk (participatie), Zorg en Jeugd | Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement | 41 | per 1.000 inw |
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma.
Bijdragen aan verbonden partij
Werkvoorziening de Dommel (WSD)
GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
Doel en openbaar belang
De WSD voert de verplichtingen uit de voormalige Wet sociale werkvoorziening (WSW) uit. Daarnaast verzorgt de WSD de re-integratie van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voor gemeenten in het kader van de Participatiewet.
WSD draait structureel met een positief financieel resultaat. Dit betekent dat de deelnemende gemeenten slechts een kleine aanvullende gemeentelijke bijdrage (bestuurskosten) hoeven te betalen om de exploitatie sluitend te krijgen.Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De WSD is een uitvoeringsorganisatie van de WSW en kan voor alle inwoners met een grote achterstand op de arbeidsmarkt een rol vervullen.
Veranderingen en ontwikkelingen
De WSW is per 1-1-2015 opgehouden te bestaan (er vindt geen nieuwe instroom plaats). De zittende doelgroep blijft gebruik maken van de WSW. Er vindt gemiddeld jaarlijks 5% uitstroom plaats van de doelgroep.
Risico’s
De WSD zal een meerjarenbegroting moeten gaan opstellen die uit blijft gaan van een positief financieel resultaat. Mocht dit niet lukken dan liggen de financiële gevolgen hiervan bij de deelnemende gemeenten.
Afbreukrisico van geen deelname
Hoog (bestuurlijk maar ook financieel als je in deze fase zou besluiten om niet meer te deel te nemen aan de gemeenschappelijke regeling).
Alternatieven voor geen deelname
Aansluiten bij andere gemeenschappelijke regeling of inkoop van diensten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Best, Boxtel, Haaren, Nuenen, Oirschot, Oisterwijk, Schijndel, Son en Breugel, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Vught.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: C.E.P. van Brakel (wethouder) en C.W. van Werkum (raadslid) plv. G.M. Scholder (raadslid).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Naast de bestuurskosten zijn er nog kosten voor 71,08 (2016) geplaatste werknemers omgerekend naar 36 uur per week. Hiervoor wordt een bijdrage van het Rijk ontvangen.
2017
2018
Bestuurskosten
8.359
8.359
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Concept
prognose
prognose
Eigen vermogen
25.525.000
Vreemd vermogen
5.314.000
Resultaat boekjaar
3.530.000
2.462.000
3.867.000
Bijdragen aan verbonden partij
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.
In 2016 is de samenwerking geëvalueerd. Daar zijn verbetervoorstellen naar voorgekomen. Deze zijn vooralsnog on hold gezet. Eerst wordt de uitkomsten van het proces bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen afgewacht.Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor Nuenen M.J. Houben (burgemeester), H.M.A. Pero (wethouder) en J. Pernot (wethouder).
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemersFrequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
4.945.818
4.997.577
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
Bijdragen aan verbonden partij
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
In stand houden van de GGD om daarmee de gezondheid van de bevolking en preventie van ziekten te bevorderen, alsmede snelle interventies op het gebied van gezondheid te verzorgen. Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten en uitvoering van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de (openbare) gezondheid(szorg). Financiering o.b.v. bijdrage deelnemende gemeenten, bijdragen ziektekostenverzekeraars, ambulancehulpverlening en bijdragen particulieren.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gemeente kan profiteren van de professionele kennis en voorzieningen welke de GGD bezit en door de gemeente niet zelfstandig in stand gehouden kunnen worden. Tevens wordt door de samenwerking met de regiogemeenten een schaalgrootte bereikt die een efficiënte en effectieve aanpak mogelijk maakt tegen zo laag mogelijke kosten.
Een positieve bijdrage aan de gezondheid van de inwoners van onze gemeente en uitvoering van tal van wettelijke taken.Veranderingen en ontwikkelingen
Met de GGD zijn nieuwe afspraken gemaakt over de wijze van indexering van het beschikbaar te stellen budget. Tot voor enkele jaren werd daar de zogenaamde Helmondse methode toegepast die uitgaat van een index die opgebouwd is uit het gewogen gemiddelde van de loon en prijs index van de voorgaande vier jaren. Vanaf 2012 wordt gebruik gemaakt van het door het CPB berekende indexcijfer voor de consumptieve overheidsbestedingen dat jaarlijks in maart bekend wordt gemaakt. Deze index wordt dan toegepast voor zowel de personele als overige exploitatielasten waarbij geen nacalculatie meer zal plaatsvinden.
Daarnaast is er op aangedrongen om in het kader van de noodzakelijke bezuinigingen een vervolg in te zetten op het traject waarbij de taken van de GGD opnieuw onder de loep genomen zullen worden om tot nieuwe afspraken te komen over de invulling van zowel de wettelijke taken als de door de individuele gemeenten afgenomen contracttaken.Risico’s
De door de gemeenten in 2010 voor het jaar 2012 opgelegde bezuiniging van 10% werd deels ingevuld door efficiënter werken en toepassen van het “nieuwe werken”. Deze bezuinigingen hebben geleid tot frictiekosten die in enkele jaren moeten worden teruggebracht.
Verder zijn de kosten van de nieuwe huisvesting in de “Witte Dame” te Eindhoven binnen het totale budget gebleven. Door de verkoop van het pand de Callenburg in Helmond wordt een positief saldo verwacht dat dan aan de reserves zal worden toegevoegd en deels aan de gemeenten toe zal komen.Afbreukrisico van geen deelname
Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.
Alternatieven voor geen deelname
Het zoeken naar andere instanties die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg. Volledig afzien van geen deelname is geen reële optie i.v.m.de in de Wet Publieke Gezondheid opgenomen eis dat de gemeente een GGD in stand moet houden.
Bestuurlijke betrokkenheid
De volgende gemeenten behoren tot het werkgebied van de GGD Brabant Zuidoost: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
In dit gebied wonen ca. 750.000 mensen.Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: C.E.P. van Brakel (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Er vindt in ieder geval terugkoppeling plaats bij de vaststelling van de begroting en wijzigingen daarvan en verder incidenteel als onze vertegenwoordiger bij de GGD dit wenselijk acht.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage per inwoner inclusief bijdrage sociaal plan reorganisatie.
359.597
362.842
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
3.050.000
1.926.000
3.075.000
Vreemd vermogen
13.875.000
13.759.000
14.725.000
Resultaat boekjaar
275.000
0
0
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten.
Wat gaat het kosten?
Omschrijving | Werkelijk 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 5.945 | 5.389 | 5.552 | 5.552 | 5.552 | 5.552 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 18.613 | 18.787 | 19.214 | 19.146 | 18.977 | 19.059 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mutaties eigen vermogen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen | 26 | -11 | -10 | -9 | -9 | -9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onttrekkingen | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo reservemutaties | -16 | 21 | 20 | 19 | 19 | 19 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal saldo baten en lasten | -12.652 | -13.419 | -13.681 | -13.613 | -13.444 | -13.526 |