Paragraaf
Verbonden partijen
De paragraaf verbonden partijen moet inzicht geven in de relaties van de gemeente in rechtspersonen waarin bestuurlijke invloed wordt uitgeoefend én financiële belangen gemoeid zijn. Verbonden partijen zijn een manier om een bepaald beleidsvoornemen uit te voeren; het aangaan van verbonden partijen komt altijd voort uit het publiek belang.
Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.
Onder financieel belang wordt verstaan: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichting niet nakomt.
Conform artikelen 1, 5, 8, 9, 15 en 36 van het BBV komen de volgende verbonden partijen aan de orde:
Gemeenschappelijke regelingen:
- Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven (voorheen SRE);
- Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven;
- Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven;
- Gemeenschappelijke Regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond;
- Gemeenschappelijke Regeling Dienst Dommelvallei te Mierlo;
- Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel;
- Gemeenschappelijke Regeling Reiniging Blink te Helmond.
Vennootschappen en coöperaties:
- Naamloze Vennootschap Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) te Den Haag;
- Naamloze Vennootschap Brabant Water te Den Bosch.
Stichtingen en verenigingen:
- Stichting Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Eindhoven;
- Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot.
In deze paragraaf zal in tabelvorm elke verbonden partij uitgewerkt worden aan de hand van de volgende indelingen:
- Doel en openbaar belang van de verbonden partij;
- Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij: uitgangspunten waarom en wanneer er gebruik wordt gemaakt van de verbonden partij;
- Veranderingen en ontwikkelingen van de verbonden partij;
- Risico’s: welke andere risico’s zijn er bij deelname;
- Afbreukrisico van geen deelname: wat zijn de risico’s bij geen deelname;
- Alternatieven voor geen deelname: welke alternatieven zijn er;
- Bestuurlijke betrokkenheid: wie zijn er betrokken bij de samenwerking;
- Bestuurlijke vertegenwoordiging namens de gemeente;
- Frequentie van terugkoppeling naar de raad: frequentie van informatieterugkoppeling;
- Financieel belang: welke kosten horen bij de samenwerking;
- Vermogenspositie en resultaat boekjaar van de verbonden partij.
De volgende afkortingen zijn gebruikt in de uitwerking van de verbonden partijen:
DB: Dagelijks bestuur.
GR: Gemeenschappelijke regeling.
NV: Naamloze Vennootschap.
WGR+: Verplichte samenwerking voor gemeenten in een stedelijke regio
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven (voorheen SRE)
Doel en openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Eindhoven actief. Het doel van deze samenwerking is het behouden en het verstevigen van de internationale concurrentiepositie en spitst zich toe op de behartiging van de gezamenlijke belangen op de thema’s economie, mobiliteit en ruimte.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De regio wordt bestuurd op verschillende overheidsniveaus (lokaal, subregionaal en regionaal) en er wordt steeds geschakeld tussen de verschillende niveaus. De samenwerking vindt niet alleen plaats op de schaal van de 21 gemeenten, maar ook op subregionaal niveau. Flexibele samenwerkingsverbanden, die gebaseerd zijn op gelijkluidende belangen van de deelnemers, worden steeds belangrijker.
Daarnaast kan de Metropoolregio op tijdelijke thema’s de gezamenlijke belangen zowel van alle gemeenten als van enkele gemeenten behartigen.
Door deze samenwerking wordt niet alleen een kostenbesparing gerealiseerd, maar worden de (ontwikkelings)mogelijkheden van de (sub)regio(‘s) beter benut.
Samen met andere overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties worden de thema’s economie, ruimte en mobiliteit verkend en wordt de regionale strategie bepaald.Veranderingen en ontwikkelingen
De Metropoolregio is na een intensief omvormingstraject op 1 januari 2015 gestart. In 2017 is de samenwerking binnen Metropoolregio geëvalueerd. Deze evaluatie geeft aanleiding om een pas op de plaats te maken alvorens over te gaan tot het komen van een nieuwe agenda. De verwachting is dat eind 2017 besloten wordt om de afspraken te herijken. Dit zal zijn beslag vinden in 2018.
Risico’s
Met de instelling van de Metropoolregio Eindhoven is ook het aantal taken dat in regionaalverband wordt uitgevoerd verminderd. De overgebleven taken zijn anders georganiseerd. Middels werkplaatsen en gesprekstafels wordt op inhoud samengewerkt. De terugkoppeling van deze werkplaatsen en gesprekstafels gebeurt in het Regionaal Overleg. De terugkoppeling naar de gemeenteraden is nog niet optimaal. Om hierin te voorzien is de Raadstafel21 ingericht, met daarin vertegenwoordigers uit alle gemeenteraden.
Afbreukrisico van geen deelname
Het risico is dat de gemeente Nuenen c.a. zich buiten sluit als zij niet deelneemt aan de Metropoolregio. De Metropoolregio is een belangenbehartiger van de regio en weet ook middelen bij anderen (veelal via cofinanciering) los te krijgen.
Alternatieven voor geen deelname
Naast de Metropoolregio zijn er allerlei andere vormen van (gemeentelijke) samenwerking mogelijk. Zo is op subregionaal vlak een convenant gesloten met de gemeenten in het stedelijk gebied van Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: M.J. Houben (burgemeester), plv. lid: E. Groothoff (raadslid).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Opsplitsing bijdrage:
2017
2018
Algemene bijdrage
84.592
85.584
SRE Stimuleringsfonds
80.917
81.306
Brainport Development
57.636
57.635
Streekarchief (RHCe)
80.263
81.253
Totaal
303.408
305.778
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
5.105.885
3.421.000
3.246.000
Vreemd vermogen
22.401.086
22.059.000
21.465.000
Resultaat boekjaar
710.647
0
0
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De ODZOB zorgt voor het aanbrengen en handhaven van de door de overheden in de regio aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door: bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving.
Veranderingen en ontwikkelingen
ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede WABO taken te gaan uitvoeren. Nuenen beschouwd de ODZOB op dit moment als uitvoeringsdienst voor de Wabo taken en ziet vooralsnog geen meerwaarde voor de uitvoering van de “brede” wabotaken door de ODZOB.
De vereiste kwaliteitseisen in de toekomst zouden daartoe de noodzaak zijn. De vaststelling van deze kwaliteitseisen is tot op heden uitgesteld.
De gemeente Nuenen is, samen met het grootste deel van de regiogemeenten, van mening dat vooralsnog geen sprake zal zijn van de uitbesteding van de brede Wabo taken. De samenwerking wordt beperkt tot hetgeen wettelijk is geregeld.Risico’s
De omzet van de ODZOB is goed. Er wordt winst gemaakt. In het geval van een tekort zijn de gezamenlijke deelnemers aan GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Het gemeentelijk werkprogramma is slechts een klein onderdeel van het totaal uitvoeringsprogramma. Invloed is daardoor slechts beperkt.Afbreukrisico van geen deelname
Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de verzoektaken. ODZOB is er echter op ingericht om ook de uitvoering van verzoektaken voor haar rekening te nemen. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor de deelnemers van de GR.
In 2016 is gebleken dat de ODZOB een positief resultaat heeft gedraaid met het huidige takenpakket. Van uitbreiding hiervan hoeft dan ook geen sprake te zijn.Alternatieven voor geen deelname
Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basistakenpakket wettelijk verplicht. Andere vormen van samenwerking worden soms gezocht voor specifieke taken die bij de ODZOB niet aanwezig zijn. Hiervoor wordt een beroep gedaan op andere regiogemeenten of adviesbureaus.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: M.P.J. Jansen (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
2017
2018
Werkprogramma basistaken
51.075
52.294
Financieel belang
Werkprogramma verzoektaken
103.963
106.445
Collectieve taken
11.360
19.006
Totaal
166.397
177.745
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
1.576.541
1.576.541
1.576.541
Vreemd vermogen
8.443.489
7.066.021
6.966.021
Resultaat boekjaar
0
0
0
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio (VRBZO) behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, ambulancezorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
- Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
- Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen;
- Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot de taak van het VRBZO;
- Het - samen met GGD BZO - organiseren, coördineren en uitvoeren van ambulancezorg, de bijbehorende procesregistratie en het bevorderen van adequate opname van zieken en ongevalsslachtoffers in ziekenhuizen of andere instellingen voor intramurale zorg.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Op regionale schaal werken aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven. Professionele hulp verlenen als het nodig is. Waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke brandweer is per 1 januari 2014 overgegaan naar de Veiligheidsregio conform de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). De gemeenschappelijke regeling is hierop aangepast.Veranderingen en ontwikkelingen
Voor de hele organisatie gelden voor 2018 drie thema’s: op orde houden van de toebedeelde taken, implementatie Toekomstvisie brandweerzorg en doorontwikkeling. Ten behoeve van die doorontwikkeling is in 2015 een start gemaakt met een bestuurlijke visie op crisisbeheersing en zijn in 2016 bestuurlijke werkgroepen gevormd voor zowel een visie op innovatie als op scope van de veiligheidsregio in 2025. In het kader van de innovatie van de bluswatervoorziening voorziet de begroting 2018 in een investering waardoor de gemeentelijke bijdrage is verhoogd.
De Gemeenschappelijke Meldkamer zal op termijn worden ondergebracht in de Landelijke Meldkamer Organisatie. Vooruitlopend daarop zullen de meldkamers van VRBZO en Veiligheidsregio Brabant-Noord in 2018 worden samengevoegd tot de Meldkamer Oost Brabant, werkend vanuit Den Bosch.Risico’s
In de begroting 2018 VRBZO is de laatste jaarschijf van de bij de regionalisering afgesproken bezuinigingen verwerkt.
Afbreukrisico van geen deelname
Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr).
Alternatieven voor geen deelname
Geen alternatieven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door 21 gemeenten in de regio Zuidoost Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: M.J. Houben (burgemeester).
Dagelijks bestuur: lid: M.J. Houben (burgemeester).Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening) en halfjaarlijks (1e en 2e monitor n.a.v. de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en dergelijke binnen de Veiligheidsregio.
Financieel belang
De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling waarborgen de betaling van rente en aflossing van de door de Veiligheidsregio onder goedkeuring van gedeputeerde staten gesloten geldleningen volgens door het algemeen bestuur vast te stellen regels en naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente van het desbetreffende kalenderjaar en indien de geldschieters dit wensen onder het doen van afstand van de voorrechten, welke de wet aan borgen toelaat.
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
956.979
989.244
Bijdr. piketregeling oranje
6.476
6.552
Bijdr. gemeentelijke rampenbestrijding
2.145
2.170
Bijdr. gemeentelijke bevolkingszorg
1.102
1.115
Totaal
966.702
999.081
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
9.172.324
6.582.806
5.997.806
Vreemd vermogen
21.997.544
38.092.597
42.516.450
Resultaat boekjaar
2.412.471
0
0
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD)
GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
In stand houden van de GGD om daarmee de gezondheid van de bevolking en preventie van ziekten te bevorderen, alsmede snelle interventies op het gebied van gezondheid te verzorgen. Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten en uitvoering van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de (openbare) gezondheid(szorg). Financiering o.b.v. bijdrage deelnemende gemeenten, bijdragen ziektekostenverzekeraars, ambulancehulpverlening en bijdragen particulieren.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gemeente kan profiteren van de professionele kennis en voorzieningen welke de GGD bezit en door de gemeente niet zelfstandig in stand gehouden kunnen worden. Tevens wordt door de samenwerking met de regiogemeenten een schaalgrootte bereikt die een efficiënte en effectieve aanpak mogelijk maakt tegen zo laag mogelijke kosten.
Een positieve bijdrage aan de gezondheid van de inwoners van onze gemeente en uitvoering van tal van wettelijke taken.Veranderingen en ontwikkelingen
Met de GGD zijn nieuwe afspraken gemaakt over de wijze van indexering van het beschikbaar te stellen budget. Tot voor enkele jaren werd daar de zogenaamde Helmondse methode toegepast die uitgaat van een index die opgebouwd is uit het gewogen gemiddelde van de loon en prijs index van de voorgaande vier jaren. Vanaf 2012 wordt gebruik gemaakt van het door het CPB berekende indexcijfer voor de consumptieve overheidsbestedingen dat jaarlijks in maart bekend wordt gemaakt. Deze index wordt dan toegepast voor zowel de personele als overige exploitatielasten waarbij geen nacalculatie meer zal plaatsvinden.
Daarnaast is er op aangedrongen om in het kader van de noodzakelijke bezuinigingen een vervolg in te zetten op het traject waarbij de taken van de GGD opnieuw onder de loep genomen zullen worden om tot nieuwe afspraken te komen over de invulling van zowel de wettelijke taken als de door de individuele gemeenten afgenomen contracttaken.Risico’s
De door de gemeenten in 2010 voor het jaar 2012 opgelegde bezuiniging van 10% werd deels ingevuld door efficiënter werken en toepassen van het “nieuwe werken”. Deze bezuinigingen hebben geleid tot frictiekosten die in enkele jaren moeten worden teruggebracht.
Verder zijn de kosten van de nieuwe huisvesting in de “Witte Dame” te Eindhoven binnen het totale budget gebleven. Door de verkoop van het pand de Callenburg in Helmond wordt een positief saldo verwacht dat dan aan de reserves zal worden toegevoegd en deels aan de gemeenten toe zal komen.Afbreukrisico van geen deelname
Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.
Alternatieven voor geen deelname
Het zoeken naar andere instanties die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg. Volledig afzien van geen deelname is geen reële optie i.v.m.de in de Wet Publieke Gezondheid opgenomen eis dat de gemeente een GGD in stand moet houden.
Bestuurlijke betrokkenheid
De volgende gemeenten behoren tot het werkgebied van de GGD Brabant Zuidoost: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
In dit gebied wonen ca. 750.000 mensen.Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: C.E.P. van Brakel (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Er vindt in ieder geval terugkoppeling plaats bij de vaststelling van de begroting en wijzigingen daarvan en verder incidenteel als onze vertegenwoordiger bij de GGD dit wenselijk acht.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage per inwoner inclusief bijdrage sociaal plan reorganisatie.
359.597
362.842
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
3.050.000
1.926.000
3.075.000
Vreemd vermogen
13.875.000
13.759.000
14.725.000
Resultaat boekjaar
275.000
0
0
Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Dommelvallei
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
Doel en openbaar belang
Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de taken met betrekking tot werk en inkomen en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.
Veranderingen en ontwikkelingen
Dienst Dommelvallei stimuleert de samenwerking met en tussen de deelnemende gemeenten. Uitgangspunt is dat met de huidige collegiale houding van de partners er op diverse terreinen harmonisatie afspraken gemaakt worden. Bij harmonisatiewensen en nieuwe ontwikkelingen wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gezamenlijk afgestemd binnen de structurele overlegvormen tussen portefeuillehouders, gemeentesecretarissen en managementteams.
In 2016 is de samenwerking geëvalueerd. Daar zijn verbetervoorstellen naar voorgekomen. Deze zijn vooralsnog on hold gezet. Eerst wordt de uitkomsten van het proces bestuurlijke toekomst van de gemeente Nuenen afgewacht.Risico’s
Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Dienst Dommelvallei zal de tijd moeten krijgen om zichzelf te bewijzen. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit aan het totaal anderzijds.
Afbreukrisico van geen deelname
Bij geen deelname kunnen geen resultaten van de samenwerking behaald worden.
Alternatieven voor geen deelname
De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor Nuenen M.J. Houben (burgemeester), H.M.A. Pero (wethouder) en J. Pernot (wethouder).
Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter, die tevens voorzitter is van het Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit de voorzitter, een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemersFrequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
4.945.818
4.997.577
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Het behaalde resultaat wordt via de afgesproken verdeelsleutel verrekend met de drie gemeenten.
Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorziening de Dommel (WSD)
GR Werkvoorziening de Dommel (WSD) te Boxtel
Doel en openbaar belang
De WSD voert de verplichtingen uit de voormalige Wet sociale werkvoorziening (WSW) uit. Daarnaast verzorgt de WSD de re-integratie van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voor gemeenten in het kader van de Participatiewet.
WSD draait structureel met een positief financieel resultaat. Dit betekent dat de deelnemende gemeenten slechts een kleine aanvullende gemeentelijke bijdrage (bestuurskosten) hoeven te betalen om de exploitatie sluitend te krijgen.Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De WSD is een uitvoeringsorganisatie van de WSW en kan voor alle inwoners met een grote achterstand op de arbeidsmarkt een rol vervullen.
Veranderingen en ontwikkelingen
De WSW is per 1-1-2015 opgehouden te bestaan (er vindt geen nieuwe instroom plaats). De zittende doelgroep blijft gebruik maken van de WSW. Er vindt gemiddeld jaarlijks 5% uitstroom plaats van de doelgroep.
Risico’s
De WSD zal een meerjarenbegroting moeten gaan opstellen die uit blijft gaan van een positief financieel resultaat. Mocht dit niet lukken dan liggen de financiële gevolgen hiervan bij de deelnemende gemeenten.
Afbreukrisico van geen deelname
Hoog (bestuurlijk maar ook financieel als je in deze fase zou besluiten om niet meer te deel te nemen aan de gemeenschappelijke regeling).
Alternatieven voor geen deelname
Aansluiten bij andere gemeenschappelijke regeling of inkoop van diensten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten Best, Boxtel, Haaren, Nuenen, Oirschot, Oisterwijk, Schijndel, Son en Breugel, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Vught.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: C.E.P. van Brakel (wethouder) en C.W. van Werkum (raadslid) plv. G.M. Scholder (raadslid).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Naast de bestuurskosten zijn er nog kosten voor 71,08 (2016) geplaatste werknemers omgerekend naar 36 uur per week. Hiervoor wordt een bijdrage van het Rijk ontvangen.
2017
2018
Bestuurskosten
8.359
8.359
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Concept
prognose
prognose
Eigen vermogen
25.525.000
Vreemd vermogen
5.314.000
Resultaat boekjaar
3.530.000
2.462.000
3.867.000
Gemeenschappelijke regelingen
Reiniging Blink
GR Reiniging Blink te Helmond
Doel en openbaar belang
Het doelmatig uitvoeren van de afvalinzameling en de reinigingstaken die bij wet, in het bijzonder de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer, aan de gemeente zijn opgedragen en/of voortvloeien uit de aan de gemeente op grond van de Gemeentewet toevertrouwde zorg voor de eigen huishouding, binnen de kaders van het publiekrecht en in samenwerking met een privaatrechtelijke rechtspersoon.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Actieve bijdrage aan de lokale vertolking van het landelijk beleid inzake preventie van huishoudelijk afval conform het vigerende Landelijk Afvalbeheerplan (LAP), met in acht neming van lokale accenten.
Verzekeren van de openbare dienstverlening wat betreft hoogwaardige inzameling en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen, met inbegrip van de uitvoering van reinigingstaken, dit alles binnen de grenzen van haar werkgebied.
Zorgdragen voor alle aanverwante activiteiten, zoals sortering, hergebruik en/of nuttige toepassing dan wel recycling van de huishoudelijke afval-/reststromen.
Belangrijk is dat de samenwerking zonder winstoogmerk de kernactiviteiten met betrekking tot huishoudelijke afvalstoffen efficiënt en effectief worden uitgevoerd, zoals eerder omschreven, t.w. preventie en projectbeheer, inzameling, reiniging, sortering en overslag, afzet en commercialisatie alsmede implementatie beheers- en controlesystemen in naam en voor rekening van de bij Blink aangesloten gemeenten en eventueel later aangesloten publieke partijen.Veranderingen en ontwikkelingen
Houdbaarheid van de gemeenschappelijke regeling in de huidige vorm (d.w.z. met een private partij als deelnemer) volgens de nieuwe wet gemeenschappelijke regelingen.
Ontwikkeling van het ondernemingsplan 2018-2021 waarin de strategie en koers van Blink voor de komende jaren wordt vastgelegd. Het ondernemingsplan is gebaseerd op een tweetal pijlers:
Pijler 1: Verdere ontwikkeling van Blink als excellente uitvoeringsorganisatie;
Pijler 2: Ontwikkeling en rol van Blink gerelateerd aan de transitie naar een circulaire economie en de rol die gemeenten hierin lokaal en in de regio hebben.Risico’s
Risico van beëindiging van deelname in Blink door een of meerdere deelnemers.
Financieel risico voor deelnemers vanwege het ontbreken van eigen vermogen.
Invloed van de private partner Suez.Afbreukrisico van geen deelname
Zelfstandige uittreding betekent schadeloos stellen van andere deelnemers.
Aanbesteding en samenwerking met een andere afvalinzamelaar leidt tot veel minder flexibiliteit en minder invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering.Alternatieven voor geen deelname
Aanbesteding van de taken die betrekking hebben op huishoudelijke afvalstoffen en reiniging van verhardingen.
Deelname in een andere GR constructie zoals Cure (de gemeenschappelijke regeling van gemeente Eindhoven, Valkenswaard en Geldrop-Mierlo).Bestuurlijke betrokkenheid
Naast onze gemeente nemen, naast de directie van Suez Gemeentelijke Dienstverlening BV, nog zeven andere gemeenten in de regio deel in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen bestuur: lid: H.M.A. Pero (wethouder)
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
- Bij het vaststellen van de Begroting Blink;
- Bij wijzigingen van de gemeenschappelijke regeling;
- Bij toetreding van nieuwe gemeenten;
- 3-jaarlijkse evaluatie van Blink.
Financieel belang
Kosten t.b.v. inhuur voertuigen, personeelslasten, overige bedrijfslasten en extra taken.
2017
2018
1.298.884
1.340.130
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
De GR Blink beschikt niet over een eigen vermogen en de risico’s worden opgevangen door de deelnemende partijen. De resultaten voor de deelnemers worden jaarlijks afzonderlijk afgewikkeld.
Verbonden partijen
Vennootschappen en coöperaties
Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten te Den Haag
Doel en openbaar belang
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De BNG biedt een compleet pakket van financiële diensten met faciliteiten voor elektronisch betalingsverkeer, rekening-courant, financieren en beleggen, treasury en aanvullende adviesdiensten. De organisatie is gebaseerd op korte lijnen en centrale bundeling van kennis, zodat er altijd snel en adequaat oplossingen kunnen worden aangedragen voor alle bankzaken.
Veranderingen en ontwikkelingen
De strategie van de BNG is met de klant mee te bewegen. Dit wordt gedaan door met diensten op maat in te spelen op de veranderende behoeften van de klanten. De financiële diensten omvatten kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer en gebiedsontwikkeling De BNG participeert ook in publiek-private samenwerking.
Risico’s
De BNG is na de Staat een van de grootste emittenten van Nederland. Het door de bank uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, en AA+ van Standard & Poor’s en AA+ van Fitch.
Afbreukrisico van geen deelname
n.v.t.
Alternatieven voor geen deelname
n.v.t.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de aandeelhouders. Dit zijn uitsluitend overheden.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Als aandeelhouder: J. Pernot (wethouder).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Gemeente Nuenen bezit 1.755 aandelen à € 2,50 zijnde in totaal
€ 4.388,-.
De dividenduitkering is afhankelijk van de resultaten. Hierbij streeft de BNG niet naar een maximaal, maar naar een redelijk rendement op het eigen vermogen.Het dividend wordt jaarlijks uitgekeerd en heeft betrekking op het voorafgaande boekjaar.
2017
2018
2.878
2.600
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Niet bekend
Niet bekend
Eigen vermogen
4.486.000.000
Vreemd vermogen
149.514.000.000
Resultaat boekjaar
369.000.000
Vennootschappen en coöperaties
Brabant Water
NV Brabant Water te Den Bosch
Doel en openbaar belang
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert en ervoor zorgt dat de klanten altijd en overal in Brabant kunnen rekenen op zuiver en veilig drinkwater. Een verantwoordelijke taak, waarnaar gehandeld wordt. Brabant Water streeft niet naar winst, maar wel naar de beste kwaliteit en dienstverlening.
Brabant Water biedt naast drinkwater ook water op maat en gespecialiseerde diensten en advies aan.Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Brabant Water is als drinkwaterbedrijf primair verantwoordelijk voor het waarborgen van de continuïteit van de waterlevering in haar voorzieningsgebied en de kwaliteit en druk van het geleverde drinkwater.
Veranderingen en ontwikkelingen
Brabant Water levert water uit de beste bronnen en doet er daarbij alles aan om dat ook voor de toekomst veilig te stellen door goed te zorgen voor de waterwingebieden. Er wordt gewerkt met moderne techniek en actieve zorg voor de omgeving. Belangrijke thema’s daarbij zijn duurzaamheid, gezondheid en veiligheid.
Risico’s
n.v.t.
Afbreukrisico van geen deelname
n.v.t.
Alternatieven voor geen deelname
n.v.t.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de aandeelhouders. Dat zijn de provincie Noord-Brabant en 60 gemeenten.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Als aandeelhouder: M.J. Houben (burgemeester).
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De gemeente heeft een belang in Brabant Water N.V. van 22.246 aandelen à € 0,10 (totaal € 2.224,60).
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Niet bekend
Niet bekend
Eigen vermogen
560.451.000
Vreemd vermogen
399.576.000
Resultaat boekjaar
35.987.000
Verbonden partijen
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
Doel en openbaar belang
Het is van belang om onderscheid te maken tussen het Veiligheidshuis als professionele netwerkorganisatie en het Veiligheidshuis als facilitator voor ketenpartners.
Het landelijk kader richt zich specifiek op het veiligheidshuis als netwerkorganisatie van verschillende partners in de zorg-, de strafrechtketen en gemeenten, gericht op een ketenoverstijgende persoons-, systeem- en gebiedsgerichte aanpak van, of advisering rondom, complexe problematiek.
In de rol van facilitator biedt de netwerkorganisatie aan ketenpartners de mogelijkheid om werkplekken te huren in een kantoor.
Het Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost is in de kern een smalle organisatie. Haar professionaliteit ligt op het gebied van procesregie, advisering en informatievoorziening.Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Het Veiligheidshuis richt zich op het bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit door recidive en maatschappelijke uitval te voorkomen. Hierbij ligt de focus niet alleen op bestaande overtreders van de wet, maar ook op individuen of groepen met groot risico op afglijden richting crimineel en ernstig overlastgevend gedrag.
Het Veiligheidshuis vormt als netwerk een belangrijke schakel. Niet alleen in de verbinding tussen straf en zorg, maar ook met de bestuurlijke component door de regierol en participatie van gemeenten.
De meerwaarde van de samenwerking zit in de ketenoverstijgende aanpak, die de afzonderlijke aanpakken versterkt. Daarbij behouden alle partners hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden.Veranderingen en ontwikkelingen
Op 8 juni 2016 is de Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost opgericht en per 17 juni 2016 is de Stichting onder nummer 66261864 ingeschreven in het KvK Handelsregister.
Het algemeen bestuur bestaat uit 21 bestuurders van de 21 gemeenten in de regio Brabant Zuidoost. Het algemeen bestuur vertegenwoordigt de Stichting en de vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan de voorzitter (de heer A. Veltman, burgemeester gemeente Someren), samen met de secretaris (mevrouw J. Visscher, wethouder gemeente Eindhoven).
Op 2 december 2016 is er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst getekend door 21 gemeente en 20 ketenpartners.
Om de samenwerking tussen de drie Veiligheidshuizen op Oost-Brabant-niveau te bevorderen, is een bestuurlijke regiegroep ingesteld. Daarin zijn afspraken gemaakt over de nadere invulling van de samenwerking. In lijn met de afspraken in het Regionaal Veiligheidsplan Oost Brabant is ervoor gekozen de drie Veiligheidshuizen zelfstandig te laten voortbestaan maar wel te laten werken aan harmonisering en uniformering van hun werkwijzen.
Op 24 februari 2016 is het werkdocument ‘Naar een eenduidige werkwijze voor de Veiligheidshuizen in Oost-Brabant’ vastgesteld. Daarin zijn twee essentiële uitgangspunten benoemd:
1e Het Veiligheidshuis is een instrument van het gemeentelijke zorg- en veiligheidsbeleid
2e Het Veiligheidshuis is een samenwerkingsverband, geen instituut.
Verder staan de drie hoofdtaken (Procesregie, Adviseren en Signaleren) beschreven en is het eenduidige werkproces Casus Op Maat uitgeschreven.
Om de beschreven taken, werkprocessen, positionering en randvoorwaarden van de Oost-Brabantse Veiligheidshuizen daadwerkelijk eenduidig te krijgen, liggen er nog enkele belangrijke uitvoeringsvraagstukken die op het niveau van ieder Veiligheidshuis opgepakt moeten worden:
1. De essentiële verbinding tussen Veiligheid, Jeugd en Zorg binnen gemeenten.
2. Persoonsgebonden Aanpak (PGA) in het Veiligheidshuis.
3. Duurzame verbinding met gemeenten en ketenpartners.
4. Beeldvorming en communicatie van en over de Veiligheidshuizen.
5. Verbinding ZSM – Veiligheidshuizen.Risico’s
Onduidelijk is wat de gevolgen zijn wanneer één (of meerdere) van de 21 gemeenten (Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost) niet gaat deelnemen aan het Veiligheidshuis.
Afbreukrisico van geen deelname
Er kan dan geen gebruik worden gemaakt van de voordelen die het Veiligheidshuis kan bieden, zoals informatie, expertise en menskracht. Bepaalde organisaties hebben ook aangegeven geen capaciteit te hebben om deel te nemen aan overlegstructuren in alle afzonderlijke gemeenten.
Alternatieven voor geen deelname
Gemeente moet dan zelf meer regelen en kan geen beroep meer doen op inbreng van bepaalde maatschappelijke instanties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks bestuur: lid: Mr. M.M.D. Vermue-Vermue (burgemeester gemeente Cranendonck) en wethouder C.E.P. van Brakel (wethouder gemeente Nuenen c.a.) namens de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
De gemeente heeft voor de komende jaren een bedrag van € 5.900,00 begroot.
2017
2018
Gemeentelijke bijdrage
5.435
5.839
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
Voor het jaar 2015 zijn de beide centrumgemeenten (Eindhoven en Helmond) verantwoordelijk voor de financiële jaarrekening, ieder voor hun subregio (regio Eindhoven en Peelregio). Nuenen valt onder de subregio Eindhoven.
Het verwachte resultaat voor 2015 en 2016 van het Veiligheidshuis bedraagt € 167.594,-. Conform het beoogde principe van de nieuwe Samenwerkingsovereenkomst (artikel 16, lid 3) zal € 41.939,- worden toegevoegd aan de reserves van het Veiligheidshuis. Onder voorbehoud wordt het overige deel van het batig saldo (€ 125.655,-) geretourneerd aan de deelnemende gemeenten conform de doorbelastingsmethodiek voor de gemeentelijke bijdrage.Stichtingen en verenigingen
Stichting Bureau Inkoop- en aanbesteding Zuidoost Brabant (BIZOB)
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
Doel en openbaar belang
Inkoopuitgaven maken een zeer groot deel uit van de jaarlijkse begroting. Door samenwerking kunnen gemeenten hun inkoop professionaliseren. Daarnaast vertaalt de kwaliteit van inkoop zich direct in de kwaliteit van producten, diensten en werken. Integer en efficiënt inkopen heeft een positieve uitstraling naar burgers, het bedrijfsleven en de eigen medewerkers. Goed ingerichte inkoopprocessen vergroten het vertrouwen van de samenleving in de manier waarop gemeenschapsgeld wordt besteed.
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 (Aw 2012) laat voldoende ruimte over om eigen beleid te voeren op het gebied van inkopen en aanbesteden. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid waarborgt de naleving van wet- en regelgeving, een doelmatige inkoop en bestuurlijke integriteit. Het inkoopbeleid gaat uit van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur: openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid. Door gebruik te maken van objectieve voorwaarden, kunnen gemeenten de keuze voor een leverancier verantwoorden. Deze helderheid biedt ook voordelen voor ondernemers, die weten waar ze aan toe zijn.
Veranderingen en ontwikkelingen
Sinds 2013 hebben gemeenten te maken met de Aanbestedingswet 2012. Op 1 juli 2016 zijn de wijzigingen op de Aanbestedingswet 2012 in werking getreden. Hiermee zijn de nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijnen opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Door de wijzigingen in de Aanbestedingswet hebben we te maken gekregen met wijzigingen in de dagelijkse inkooppraktijk.
Risico’s
Door deel te nemen aan BIZOB wordt het risico op juridische procedures door onjuiste inkoop- en aanbestedingstrajecten verkleind.
Afbreukrisico van geen deelname
De aansluiting bij BIZOB is een keuze voor continuïteit in organisatorische en personele zin voor de invulling van de inkoopfunctie. Naast het mislopen van de mogelijk gunstigere prijzen en/of hogere kwaliteit, ligt er een afbreukrisico op gebied van efficiencyverbetering, rechtmatigheid en een versterking van de expertise.
Alternatieven voor geen deelname
In plaats van aansluiting bij BIZOB kan ook gekozen worden voor het volledig intern invullen van de inkoopfunctie. Daarnaast kan een commercieel inkoopbureau worden ingehuurd om gelijksoortige ondersteuning te bieden.
Bestuurlijke betrokkenheid
Deelname door de gemeenten in Zuidoost-Brabant (behoudens Eindhoven, Helmond, Valkenswaard), Schijndel, Veghel en Uden en 3 samenwerkingsverbanden in Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vanuit Dommelvallei + (6 gemeenten) zijn twee stichtingsbestuurders gekozen.
Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.
Financieel belang
Gebaseerd op het aantal afgenomen dagen.
2017
2018
2017 en 2018: 5 dagen x 42 weken. x voorlopig bedrag van € 550,- per dag.
115.500
115.500
Vermogenspositie en resultaat boekjaar
2016
2017
2018
Prognose
Prognose
Eigen vermogen
645.523
nvt
nvt
Vreemd vermogen
513.495
nvt
nvt
Resultaat boekjaar
177.764
32.184
2.780